Afgelopen Grand Prix van Bahrein was er (weer eens) gedoe om de zogenaamde ‘track limits’, in dit geval bij het uitkomen van bocht 4. Helaas geen naam bij deze bocht, maar dat is voer voor een andere post. Het hele weekend werden ze gehanteerd, maar niet tijdens de race, totdat ze tijdens de race toch weer gehanteerd werden. Verwarring bij de coureurs, frustratie bij de fans en een hoop extra werk voor wedstrijdleider Michael Masi om het allemaal weer aan elkaar te praten.
De casus
Tijdens het Grand Prix-weekend werden de ‘track limits’ in bocht 4 consistent genegeerd door de uiteindelijke winnaar Lewis Hamilton (29 keer, of praktisch de halve race, als we een ijverige YouTuber mogen geloven). Dit tot verontwaardiging van de achtervolgende Max Verstappen die door zijn team erop werd geattendeerd. Max had begrepen dat het juist NIET mocht.
How is that legal man? I thought we couldn’t do it?
Max Verstappen – GP van Bahrein 2021
Door het radiobericht van Red Bull Racing had de wedstrijdleiding een reden om Hamilton te waarschuwen, die op zijn beurt weer verontwaardigd was dat er met de zwart-witte vlag gedreigd werd. Volgens hem mocht het juist WEL!
En om nog wat olie op het vuur te gooien haalde Max Lewis in, waarbij hij buiten de baan kwam, en daardoor hij de positie van de wedstrijdleiding terug moest geven. Met als gevolg dat het hele Twitterende Max-legioen moord en brand schreeuwde dat Lewis vals speelde en dat Max van een overwinning beroofd was.
De oorzaak/uitleg
Alle commotie is (natuurlijk) ontstaan door de inconsequente toepassing van de regels door de wedstrijdleiding, maar in dit specifieke geval hielpen de regels/event notes zelf ook niet.
Om te beginnen heeft de wedstrijdleiding juist gehandeld in het geval van de inhaalactie van Verstappen. Volgens regel 27.3 in het sportief reglement mag je niet met 4 wielen buiten de baan komen zonder goede reden, en als je terugkomt op de baan mag dat enkel op een veilige manier en zonder blijvend voordeel. Om de regel te quoten:
Drivers must make every reasonable effort to use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason.
Drivers will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with it and, for the avoidance of doubt, any white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not.
Should a car leave the track the driver may re-join, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any lasting advantage. At the absolute discretion of the Race Director a driver may be given the opportunity to give back the whole of any advantage he gained by leaving the track.
FIA Formula 1 2021 Sporting Regulations
De wedstrijdleiding heeft hier dus juist gehandeld door Verstappen te verzoeken de plek terug te geven, hij had immers een duidelijk voordeel van het feit dat hij buiten de baan geraakte. Dezelfde regel zorgde ervoor dat Max zijn P3 tijdens de GP van de VS in 2017 kwijtraakte en dat Vettel wel als eerste over de lijn kwam in Canada 2019, maar toch als tweede werd geclassificeerd.
De uitleg van Lando Norris dat Max er al voor zat en daardoor geen voordeel zou hebben snijdt wat mij betreft geen hout, omdat Verstappen juist naast de baan raakte omdat hij zoveel snelheid meenam de bocht in, met als gevolg dat hij zowel Hamilton als de rand van de baan voorbij ging.
Maar dan de track limits, of beter gezegd, hoe streng de wedstrijdleiding tijdens een specifiek evenement omgaat met bovengenoemde regel in een specifieke bocht. De verwarring begon in dit geval al in de eerste versie van de event notes van wedstrijdleider Michael Masi:
21) Track Limits
21.1 The track limits at the exit of Turn 4 will not be monitored with regard to setting a lap time, as the defining limits are the artificial grass and the gravel trap in that location.
21.2 In all cases during the race, Drivers are reminded of the provisions of Article 27.3 of the Sporting Regulations.
2021 Bahrain GP Event Notes, version 1
Ok, er zal tijdens het weekend dus niet gelet worden op de track limits in relatie tot het zetten van een rondetijd. Voor de race geldt dat de coureurs artikel 27.3 (zie hierboven) in acht dienen te nemen.
Blijkbaar vond de wedstrijdleiding het in de eerste vrije training toch wat te gortig worden, gezien voor de tweede vrije training een correctie op de event notes naar buiten kwam:
21) Track Limits
21.1 Practice Sessions
a) A lap time achieved during any practice session by leaving the track and cutting behind the red and white kerb on the exit of Turn 4, will result in that lap time being invalidated by the stewards.
21.2 Race
a) The track limits at the exit of Turn 4 will not be monitored with regard to setting a lap time, as the defining limits are the artificial grass and the gravel trap in that location.
b) In all cases during the race, Drivers are reminded of the provisions of Article 27.3 of the Sporting Regulations.
2021 Bahrain GP Event Notes, version 2
Dus: tijdens de trainingen (incl. de kwalificatie) mag je niet buiten de lijnen komen om een rondetijd neer te zetten, maar tijdens de race maakt dat niet uit. Echter dienen de heren coureurs zich tijdens de race nog steeds aan regel 27.3 te houden.
Daarbij zal er tijdens de rijdersbriefings nog wel wat zijn afgesproken, maar of dat zo is en wat dat dan is weten we niet. Duidelijk is wel dat hetgeen wat Hamilton tijdens de race deed wel een overtreding zou kunnen zijn van Event Note 21.2-b, en dus regel 27.3 uit het sportieve reglement, maar niet van 21.2-a, gezien de track limits in relatie tot rondetijden niet gemonitord zouden worden. Duidelijk is dan ook dat dit laatste in Lewis zijn ogen een vrijbrief was om herhaaldelijk de track limits te negeren.
Maar wie had er dan gelijk, Lewis of Max? Dit wordt wat mij betreft beantwoord als je daadwerkelijk regel 27.3 er weer bij pakt. De eerste zin in deze regel stelt dat rijders met reasonable effort moeten proberen binnen de baan te blijven. Ik denk dat je wel kunt stellen dat als je 29 keer op dezelfde plek buiten de baan komt/rijdt, je hier niet aan voldoet en dus in overtreding bent. Lewis is dan ook terecht door de wedstrijdleiding gevraagd om dit niet meer te doen, echter wel een keer of 25 te laat naar mijn mening.
Kortom, Max had wat mij betreft gelijk, je mag NIET continu de track limits bewust overschrijden, omdat dit tegen regel 27.3 van het sportieve reglement, en dus Event Note 21.2-b is. De wedstrijdleiding had hier in dit geval ook veel eerder tegen op moeten treden, dan was de hele commotie een stuk minder geweest.
De oplossing
Uiteraard is de discussie over track limits niet nieuw en zolang de FIA haar eigen regels willekeurig blijft toepassen zal de discussie ook niet verdwijnen. Feit is dat er op verschillende circuits om verschillende redenen asfalt naast de baan ligt in plaats van grind, waarbij de veiligheid de voornaamste reden is. Grind heeft namelijk de vervelende eigenschap dat er bij hoge snelheden het risico bestaat dat je of gaat stuiteren en niet afremt, of erin grijpt en een of meerdere keren over de kop slaat. Kortom, het is niet altijd de meest gewenste oplossing. Gras heeft vergelijkbare problemen, zeker als het nat is, en we hebben bij de Grand Prix van Mexico in 2016 gezien dat ook dat geen zekerheidje is om de track limits te forceren.
Bij lagere snelheden heeft grind wat mij betreft wel een prima werking, zoals we vorig jaar tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna zagen, toen Bottas tot twee keer toe bij Rivazza te ver buiten de baan kwam en direct werd afgestraft door het grind wat daar lag. En dit zou volgens mij bij het uitkomen van bocht 4 in Bahrein ook een prima oplossing kunnen zijn.
Een andere oplossing is natuurlijk het compleet negeren van de track limits, zoals ze bij de IndyCar in 2019 deden bij hun race op Austin. Alleen waren de organisatoren hier niet zo blij mee, gezien de uitloopstrook op deze manier significant kleiner werd. Ze hielden dan ook hun hart vast dat er geen ernstig ongeluk zou gebeuren, met alle claims die er in de VS bij komen kijken. Veiligheidstechnisch dus ook geen oplossing, en dan kun je dus net zo goed grind terugplaatsen.
Sausage kerbs/broodjes dan? Te hard er overheen en je sloopt je auto, dus je wilt er als coureur wel vanaf blijven. Toch leveren deze misbaksels ook te veel veiligheidsrisico’s op. Of je ophanging breekt zodanig dat je bijna de ingang van de pitstraat kopt (Daniil Kvyat, GP Oostenrijk 2016), of je wordt de hekken in gelanceerd (Alex Peroni, F3 Monza 2019/Sophia Flörsch, F3 Macau 2018). Daarbij heeft de FIA mede na het verschrikkelijke ongeluk van Rubens Barrichello in Imola 1994 besloten hoge kerbs in de ban te doen. Dus waarom ze ooit besloten hebben dat deze sausage kerbs een goed idee zijn is mij een raadsel…
De suggestie van Dr. Helmut Marko om dan maar overal muren direct langs de baan neer te zetten hoef ik niet te ontkrachten, lijkt mij…
De conclusie
Concluderend is er dus niet één oplossing voor dit probleem, wat nog eens bemoeilijkt wordt door de vele veiligheidsoverwegingen die er zijn. En asfalt langs de baan heeft ook zo z’n voordelen. Acties zoals Verstappen die in Bahrein probeerde, of andersom, zoals Lewis die in 2019 in Hongarije bij Max probeerde (ook een bocht 4 trouwens) zullen minder vaak geprobeerd worden als er een te harde straf langs de baan wacht.
Kortom FIA: pas grind/gras toe op plekken waar dit de veiligheid niet in het gedrang brengt (bocht 4 – Bahrein, Rivazza – Imola, Esses Moisés Solana – Mexico) en wees op andere plekken gewoon strikt. In trainingen pak je elke keer dat er buiten de lijnen wordt gereden de tijd af, en rij je tijdens de race 3 keer zonder reden buiten de lijntjes in een bocht, dan de zwart-witte vlag. Geef vervolgens bij elke volgende overtreding een tijdstraf van 5 seconden, en het probleem lost zich vanzelf op. De coureurs doen het namelijk omdat ze weten dat het onduidelijk en inconsequent gehandhaafd wordt, en er dus vaker hun voordeel mee doen dan dat ze er voor gestraft worden. En als je dan inhalen buiten de baan direct oplost door de plek weer terug te laten geven voorkom je farces zoals in Austin in 2017.
Wees de eerste om te reageren