Race | Formula 1 Heineken Grande Prémio De Portugal 2021 🇵🇹 |
Circuit | Autódromo Internacional Do Algarve, Portimão 🇵🇹 (4,684 km) |
Datum | 02-05-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 66 309,144km |
Pole position | Valterri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:18.348 |
Podium | 1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 3. Valterri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes |
Snelste ronde | Valterri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:19.865 (ronde 65) |
Driver of the Day | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda |
Brave start
Vorig jaar bleek het circuit in Portimão naast een achtbaan ook een schaatsbaan te zijn. Het asfalt was vervangen en bood daardoor geen grip. Tel daarbij op dat het koud was en het was gaan miezeren: chaos. Dit jaar was het niet veel beter gesteld met de grip van het asfalt, maar gelukkig was het wel wat warmer en bleef de regen weg, met als gevolg dat de start dit jaar een stuk minder spectaculair was. De top drie bleef dan ook onveranderd, maar Pérez verloor wel een plaatsje aan Carlos Sainz die op de zachte band startte.
Omdat we voor het eerst dit seizoen zonder SC door de eerste ronde heen kwamen besloot Kimi Räikkönen dat dat niet echt kon, dus reed hij pardoes tegen het linkerachterwiel van teamgenoot Giovinazzi aan. Hoe die zonder schade verder kon mag een klein wonder heten, maar het rechte stuk lag nu wel bezaaid met stukken koolstofvezel, en als bonus zat de voorvleugel vast onder Kimi z’n linker voorwiel, waardoor insturen niet meer tot de mogelijkheden behoorde. Dus mocht Bernd Maylander aan de slag.
Bij de herstart was Hamilton even aan het slapen waardoor Verstappen buitenom in kon halen, terwijl Pérez nu een plaatsje verloor aan Lando Norris. Een paar ronden later maakte Verstappen juist een klein foutje bij het uitkomen van Sagres (bocht 14), waardoor Hamilton de positie weer terug kon pakken. Kortom, de twee titelkandidaten maakten het elkaar weer lekker moeilijk. Niet dat Bottas er van profiteerde, die bleef er braaf vlak voor rijden. Pérez pakte ondertussen Norris terug.
Kampioen om een reden
In ronde 19 besloot Hamilton dat Bottas genoeg had mogen spelen en lijnde hij de auto op voor een mooi uitgevoerde inhaalactie buitenom Primeira (bocht 1). Bottas liet zich er wel een beetje in tillen, maar er is een reden dat Lewis zevenvoudig wereldkampioen is en bijna vijf keer zoveel overwinningen heeft in de tijd dat ze samen bij Mercedes rijden.
De race begon zich vanaf dat moment een beetje te settelen. Ricciardo en Alonso kwamen langzaamaan naar voren, Hamilton reed héél langzaam iets bij Bottas en Verstappen weg en Mazepin hield de rode lantaarn stevig in handen. Toen bleek dat Verstappen niet voorbij Bottas ging komen besloot Red Bull om in ronde 36 te gaan stoppen voor de harde band. Met een onkarakteristiek langzame stop van maar liefst 2,3 seconden ging Max de baan weer op, een ronde later gevolgd door Bottas. Die stopte maar liefst 1 hele seconde langer, met als gevolg dat hij pal voor de neus van Verstappen weer de baan op kwam. Meteen onder druk gezet maakte Bottas een foutje bij het uitkomen van Lagos (bocht 3) en kon Verstappen hem twee bochten later inhalen. Hiermee was het podium bezegeld, want na de stop van Hamilton zou de top 3 niet meer veranderen.
Pérez houden we hier even buiten beschouwing, want die reed na de pitstop-cyclus aan kop. Het doel van Red Bull was ongetwijfeld om er voor te zorgen dat Hamilton iets aan tijd zou verliezen, en daardoor Verstappen wellicht weer terug in de strijd de brengen, maar eenmaal bijgehaald ging Lewis er vrij simpel voorbij. Al dacht-ie dat Pérez een achterblijver was…
Middenveld “too close to call”
Na de mammoet-stint van Pérez op de medium band (51 ronden) was het zo goed als gedaan met de actie vooraan. Maar gelukkig is de slagvolgorde in het middenveld nog niet bepaald. Waar Alpine in de voorgaande races nergens te vinden was konden ze in Portugal juist prima meekomen. Ocon had een prima kwalificatie en race, en Fernando Alonso was op zaterdag wellicht wat ongelukkig, maar dat maakte hij zondag meer dan goed. Meerdere inhaalacties van zijn hand zorgde ervoor dat hij uiteindelijk op de 8e plaats over de streep kwam. Ferrari viel daarentegen tegen. Leclerc kon door de strategie nog als 6e over de finish komen, maar Sainz tuimelde van een vijfde startplek helemaal tot buiten de punten. Kortom, alleen McLaren lijkt constant te presteren in het middenveld, de rest is stuivertje wisselen.
Aan de achterkant van het veld wist Mick Schumacher een Williams in te halen, waardoor hij voor de afwisseling eens niet als laatste of een-na-laatste over de streep kwam. Zijn teamgenoot deed het beduidend minder, die kwam met een minuut achterstand én een vijf seconden tijdstraf (vanwege het ophouden van Pérez) ruim als laatste over de finish.
De laatste ronden kenmerkten zich verder door de strijd op de snelste ronde. Bottas had genoeg ruimte om te wisselen naar de zachte band, dus deed dat met nog drie ronden te gaan. Dit gaf Red Bull vervolgens de ruimte om Verstappen binnen te halen, en zo geschiedde. Eerst reed Bottas de snelste ronde, maar toen ging Verstappen daar weer onderdoor, ware het niet dat hij daarbij net buiten de lijntjes kleurde, en dus de snelste ronde weer kwijtraakte. Het gevolg was weer een hoop polemiek in de Twitterverse, maar feit is dat je in Sagres niet buiten de kerbstones mocht komen. Jammer, maar het leverde nog wel een leuke strijd op in een voor de rest tamme tweede helft van de race.
Oordeel
Na de eerste twee races, waarbij er genoeg chaos en actie was, viel deze race een beetje in het niet, met name in de tweede helft. Alle toppers maakte een paar foutjes, waarbij uiteindelijk de pace van Hamilton op de harde band de doorslag gaf, en niet te vergeten zijn twee meer dan prima inhaalacties. In het middenveld was er meer dan genoeg actie en het was goed om te zien dat Alpine zich daar nu ook in kan mengen. Al met al een prima race, niet super spectaculair, maar zeker vermakelijk: een 7.
Deze race nomineer ik Fernando Alonso voor de Stirling Moss-award. De kwalificatie was wat minder, maar dankzij een zeer sterke race met meerdere prima inhaalacties kwam hij toch ruim in de punten terecht.
Kimi Räikkönen krijgt deze keer de nominatie voor de Ricardo Rosset-award. Ik bedoel, op het rechte stuk, in de slipstream, aan je stuur fiedelen en vervolgens je voorvleugel er zodanig af rijden dat je niet meer kunt sturen is toch wel een beetje knullig. Zeker voor een voormalig wereldkampioen.
Eindoordeel | 7/10 |
Stirling Moss-award | Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault |
Ricardo Rosset-award | Kimi Räikkönen 🇫🇮 [7] – Alfa Romeo Racing Ferrari |
Wees de eerste om te reageren