Race | Formula 1 BWT Grosser Preis der Steiermark 2021 🇦🇹 |
Circuit | Red Bull Ring, Spielberg 🇦🇹 (4,318 km) |
Datum | 27-06-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 71 306,452 km |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:03.841 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes |
Snelste ronde | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:07.058 (ronde 71) |
Driver of the Day | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari |
Rustige start
De Red Bull Ring heeft een van de mooiste omgevingen om een Formule 1-race te houden, en als het zonnetje schijnt ziet het er allemaal nog pittoresker uit. De voorspelde onweersbuien bleven helaas uit, dus de race ging rustig van start. Charles Leclerc verkeek zich op Pierre Gasly en reed de achterband van laatstgenoemde lek, en moest zelf naar binnen voor een nieuwe voorvleugel. Ook Giovinazzi en Latifi werden slachtoffer, omdat Gasly zijn auto in de Remuskurve niet ingestuurd kreeg en tegen beide heren aanreed. Vervolgens kwam hij á la Gilles Villeneuve in Zandvoort ’79 op drie wielen de pits in, waarmee het meteen einde oefening was.
Vervolgens gebeurde er tot aan de pitstops vrij weinig. Pérez en Bottas kwamen beiden vrij gemakkelijk voorbij aan Norris, maar daar hield het eigenlijk wel mee op. Leclerc haalde wat mensen in het achterveld in, Lewis Hamilton spinde bijna van de baan bij het uitkomen van Schlossgold en Russell reed rond op de achtste plek. Dat laatste kon natuurlijk niet goed gaan voor “Mr. Saturday”, en hij moest zijn auto dan ook uiteindelijk in de pits parkeren met pneumatische problemen.
Wat ook niet goed ging was de pitstop van Pérez. Het linker achterwiel kwam niet goed los, en zodoende kon Bottas de derde plek overnemen. De pitstops van Verstappen en Hamilton gingen verder zonder problemen, dus Verstappen kwam als eerste door na alle stops.
Bergtreintje rijden
De rest van de race bestond voornamelijk uit treintje rijden. De enige die zich daar niet aan hield was Charles Leclerc, die wat goed te maken had na zijn vroege stop. Niet dat hij het nu rustiger aan deed, met touchés met Räikkönen en Alonso, al kwam hij er nu wel zonder schade uit.
Aan de kop probeerde Red Bull hetzelfde als vorige week, alleen nu om de laatste podium plek: Pérez kwam in ronde 54 binnen voor een set medium-banden om te proberen zo Bottas in te halen. En hoewel Bottas z’n banden er aan waren kwam “Checo” een ronde tekort om echt een aanval te plaatsen.
Helemaal vooraan was het Max Verstappen die met speels gemak de race won, voor Lewis Hamilton die nog wel even naar binnen was gegaan om op verse banden de snelste ronde te kunnen halen.
Oordeel
Gezien er nog wel wat inhaalacties waren waardeer ik deze race hoger dan Monaco: een 6,5. Verder valt er niet veel over te zeggen. Misschien dat de zachtere compounds komend weekend meer spanning in de race brengen. Aan de andere kant kan ook niet elke race spannend zijn.
Ik geef Charles Leclerc níet de nominatie voor de Stirling Moss-award, omdat hij de koning was in de door hemzelf gecreëerde chaos (aldus Jan Lammers in de NOS Formule 1 Podcast). Teamgenoot Carlos Sainz nomineer ik wél. Hij was volgens mij één keer in beeld, en dan ook nog picture-in-picture tijdens zijn pitstop, maar hij is wel foutloos van een 12e startplaats naar een 6e plaats aan de finish gereden. Een meer dan prima prestatie die onder de radar is gebleven.
Deze week mag Daniel Ricciardo op voor de Ricardo Rosset-award. Als 13e gekwalificeerd en als 13e gefinished, terwijl er twee coureurs voor hem zijn uitgevallen. Teamgenoot Norris kwalificeerde zich als 3e en kwam uiteindelijk als best of the rest over de streep. Ricciardo zit momenteel dus duidelijk niet op zijn plek, en het is te hopen voor de goedlachse Australiër dat dat snel beter wordt.
Deel drie van triple header is de Grand Prix van Oostenrijk, op dezelfde baan. Hopelijk wel een interessantere race dan deze!
Eindoordeel | 6,5/10 |
Stirling Moss-award | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Daniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes |
Wees de eerste om te reageren