Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Groot-Brittannië 2021

Leestijd: 6 minuten
RaceFormula 1 Pirelli British Grand Prix 2021 🇬🇧
CircuitSilverstone Circuit, Towcester 🇬🇧 (5,891 km)
Datum18-07-2021
Aantal ronden/
Raceafstand
52
306,198 km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 25:38.4261
Podium1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes
2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes
Snelste ronde Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda – 1:28.627 (ronde 50)
Driver of the Day Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
1: De startopstelling werd bepaald door de uitslag van de sprintkwalificatie.

Sprintgedrocht

Voor de race op Silverstone was er eerst de sprintrace sprintkwalificatie. Na een zinderende kwalificatie, waarbij er tussen Hamilton en Verstappen slechts 75 duizendsten zat, mochten de coureurs oplijnen voor 17 rondes ongeremde race-actie! Tot zover het reclameplaatje.

De sprint was op een spannende eerste ronde feitelijk een processie waarbij vooral de goede kwalificatie van George Russell ongedaan gemaakt werd door de verschrikkelijke race-pace van de Williams. Het feit dat hij Carlos Sainz in Brooklands naast de baan tikte hielp ook niet mee. Oh ja, Sergio Pérez hielp nog even zijn eigen (hoofd-)race om zeep door in Chapel te spinnen en uiteindelijk uit te vallen. Resultaat: plek 20 op de startgrid.

“Pole” voor Max Verstappen

Vooraan was het Verstappen die na de eerste ronde aan de leiding ging, en makkelijk op de pole position afstormde. Na de sprint mocht de top drie gezellig met een lauwerkrans op de boerenkar rond het circuit. Afgezien van beperkte race-actie dus ook nog eens cringe-worthy huldiging.

Kort maar krachtig

De echte race begon met vuurwerk. Max had een wat mindere start dan Lewis en ze gingen naast elkaar door Abbey, bijna wheelbangend over Wellington Straight (Senna vs. Mansell in Barcelona ’91 anyone?) en naast elkaar door Brooklands. Uitkomen Luffield en door Woodcote zat Hamilton in de slipstream van Verstappen, die probeerde Lewis buitenom te laten gaan zoals tijdens de sprint. Hamilton besloot echter binnendoor te gaan. Max ging terug naar de racelijn en stuurde Copse in, ruimte latend voor zijn rivaal aan de binnenkant. Lewis miste de apex echter volledig en ondanks dat hij van het gas ging onderstuurde hij tegen het achterwiel van Verstappen aan, met als resultaat een crash van 51 g voor de Nederlander.

Hét moment van het kampioenschap?

Hamilton redde de bocht uiteindelijk net wel, maar kon niet voorkomen dat Leclerc hem voorbij ging. Uiteraard kwam de safety car de baan op, niet veel later gevolgd door een rode vlag omdat de bandenstapels gerepareerd moesten worden. Verstappen kon, zij het met moeite, op eigen kracht uit de auto komen en moest uiteindelijk ter controle naar het ziekenhuis.

De rode vlag kwam als een geluk bij een ongeluk voor Hamilton, want zo kon hij (weer) zijn auto gratis laten repareren. Bij de herstart bleek dat het tempo er echter niet helemaal meer in zat, want hij moest achter Leclerc aansluiten. Leclerc’s oude teamgenoot Vettel besloot ondertussen de oude pitstraat op te zoeken, hij spinde namelijk bij het uitkomen van Luffield.

Homeland hero

Achteraan was het Pérez die een inhaalrace probeerde te rijden, maar uiteindelijk niet echt potten kon breken. De harde banden liet hij als snel achter voor een set medium sloffen, maar daarmee kwam hij in een DRS-trein terecht. Een stop naar nóg een sets mediums bracht uiteindelijk ook niet het gewenste resultaat, dus ging hij drie ronden voor het einde naar binnen om met zachte banden de snelste ronde van Lewis af te pakken, zodat die één punt minder in kon lopen op Verstappen.

Charles Leclerc reed ondertussen rustig aan de leiding. Nouja, rustig… Hij had wat last van een haperende motor, dus echt op zijn gemak zat hij niet in de Ferrari. Hamilton kon hem echter niet bedreigen, en met een 10 seconden straf voor laatstgenoemde leek het wellicht een hele mooie dag te kunnen worden op de 70e verjaardag van Ferrari’s eerste Formule 1-overwinning.

Tijdens de pit stops waren het zowel McLaren als Ferrari die liepen te klooien. Lando Norris verspeelde een mogelijke derde plaats, en ook Carlos Sainz stond langer stil dan gewild. Hamilton stond uiteraard ook langer stil door zijn straf en kon dus aan een inhaalrace gaan beginnen. Norris was hierin het eerste slachtoffer, maar die werd voorbij gereden alsof hij stil stond. Bottas kreeg vervolgens de team order om aan de kant te gaan, en zodoende kon Lewis met minimale tegenstand het gat naar Leclerc dicht rijden. In ronde 50 zat hij dan uiteindelijk vlak achter de Ferrari, en dit keer lukte het hem wel om in Copse de apex te raken, en geholpen door een Leclerc die de wat ruimer genomen bocht niet kon houden ging Lewis aan de leiding.

Hij kwam uiteindelijk dus als overwinnaar over de streep, tot vreugde van de massaal aanwezige fans. Leclerc werd tweede, en baalde hier enorm van, gezien Ferrari wel weer een dagsuccesje kon gebruiken. Bottas werd derde op gepaste afstand, zoals het een knecht betaamt.


Oordeel

Afgezien van DE crash in de eerste ronde gebeurde er niet super veel in deze race, al had het Ferrari-minnend publiek tot zo’n 5 ronden voor het eind nog de hoop op een overwinning. Ik denk dat een 7 een terecht cijfer is voor deze race.

Omdat hij op een haar na de overwinning mis liep is de nominatie voor de Stirling Moss-award uiteraard voor Charles Leclerc. Niks verkeerd gedaan, maar hij kon helaas niet op tegen de Mercedes van Hamilton.

Sergio Pérez sleept alweer zijn tweede nominatie voor de Ricardo Rosset-award binnen. Kwalificatie viel tegen, elimineerde zichzelf in de sprint en kon tijdens de race ook geen potten breken. Duidelijk een weekend om snel te vergeten voor de Mexicaan.

Over twee weken is de volgende race in Hongarije voor het volgende hoofdstuk in de inmiddels historisch wordende titelstrijd, hopelijk blijft het dan wel zonder schade.

Eindoordeel7/10
Stirling Moss-awardCharles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari
Ricardo Rosset-awardSergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van Groot-BrittanniëRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *