Race | Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2021 🇳🇱 |
Circuit | Circuit Zandvoort, Zandvoort 🇳🇱 (4,259 km) |
Datum | 05-09-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 72 306,648 km |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:08.885 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes |
Snelste ronde | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:11.097 (ronde 72) |
Driver of the Day | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda |
Het wachten ten einde
Na de wanvertoning van een week eerder kon het Formule 1-circus zich opmaken voor de eerste Grand Prix op Nederlandse bodem sinds 36 jaar. Weliswaar zonder een vol huis, maar dat mocht de pret niet drukken. De kwalificatie was al spannend (Verstappen pakte de pole met slechts 0,038 seconden voorsprong dankzij een haperende DRS), maar het hoofdgerecht moest nog komen. Al waren er wat zorgen over de inhaalmogelijkheden op het krappe en bochtige circuit.
De start was voor Verstappen, terwijl Hamilton zich licht verremde en al direct tegen een achterstand van ruim anderhalve seconde aankeek. Daarachter was het vooral Fernando Alonso die plaatsen goed wist te maken. Geen chaos toen het veld door de Hugenholtzbocht ging, maar later in de ronde waren het beide Haas-coureurs die het elkaar moeilijk maakten, met het gevolg dat Schumi Jr. naar de pits moest voor een nieuwe voorvleugel.
Niet veel later was het Pérez die zijn setje harde banden om zeep hielp. Na gestart te zijn vanuit de pitstraat na een blunder in de kwalificatie verremde de Mexicaan zich bij een inhaal-“poging” op Mazepin, met een gigantische flat spot als resultaat. Zijn inhaalrace kende dus een wat mager begin.
Volgas naar een tweestopper
Vooraan joeg Hamilton Verstappen op, waardoor beiden eigenlijk al snel tot de conclusie kwamen dat een éénstopper niet ging werken. Bottas had niks in de Brinta te brokkelen, dus wisten de kampioenschapskandidaten dat ze om te winnen ook Bottas nog op de baan in moesten halen, omdat een éénstopper zijn enige kans op een beter resultaat zou zijn.
Achterin het veld bewees Latifi dat inhalen wel degelijk mogelijk is, wat Andretti in 1977 niet lukte bij Hunt speelde Latifi wel klaar bij Mazepin. Ook Pérez (op nieuwe mediums) bewees dat je wel degelijk in kunt halen in Zandvoort, en niet alleen bij de Tarzanbocht.
In de 21e ronde probeerde Hamilton dan zijn undercut op Verstappen te plaatsen, met weliswaar een trage stop. Verstappen volgde een ronde later, en het bleek dat de undercut een krachtig wapen kon zijn, gezien het gat bijna 2 seconden kleiner was dan voor de pitstops. De nieuwe leider was daardoor Bottas, die op oude, zachte banden de ondankbare taak had Verstappen achter zich te houden.
Verstappen werd duidelijk opgehouden door Bottas, want het gat naar Hamilton verkleinde enorm snel, maar binnen twee ronden had hij de Fin bij het uitkomen van de Arie Luyendyk-bocht al te pakken. Voor Hamilton ging Bottas uiteraard aan de kant, en aan het eind van de ronde dook hij de pits in voor zijn (toen nog) enige stop.
Vlak over de helft van de race zorgde Vettel voor de eerste gele vlag van de dag, toen hij invaller Kubica met een alternatieve lijn in de Hugenholtzbocht probeerde te verschalken. Het resultaat was dat zijn Aston Martin de verkeerde kant op stond, al kon hij wel verder. Wel kostte het Bottas een flinke brok tijd in zijn jacht op de kop.
Verstappen kreeg van zijn team te horen dat hij voor de komende paar ronden door moest stampen, anticiperend op een pitstop. Mercedes en Hamilton besloten om dan ook maar even goed gas te geven en wederom voor de undercut te gaan, iets wat met het relatief kleine gat een prima idee zou kunnen zijn. Ware het niet dat Hamilton terugkwam in een plukje achterblijvers terecht kwam, waardoor hij zelfs wat tijd verloor op Verstappen.
Spielerei van Valtteri
Het voordeel van Hamilton was wel dat hij op een set mediums reed, waarbij Verstappen de hardste sloffen onder zijn auto had zitten. Dit resulteerde erin dat Hamilton het gat kon verkleinen tot circa anderhalve seconde. Pérez bleef ondertussen lekker mensen inhalen, totdat hij Norris tegenkwam. Checo probeerde er buitenom de Tarzanbocht langs te gaan, maar Norris liet zijn wagen naar buiten lopen, met als gevolg contact tussen beide coureurs, en een significante hoeveelheid schade.
Uiteindelijk bleek dat de mediumbanden er te vroeg waren op geschroefd bij Lewis, en het gat begon langzaam te groeien naar een seconde of vier. Omdat Mercedes vreesde dat Hamilton zijn snelste raceronde kwijt zou raken aan iets of iemand (formeel omdat ze “vibraties” zagen) haalden ze Bottas naar binnen, zodat Hamilton nog veilig een extra stop zou kunnen maken indien nodig. Met als gevolg dat Bottas direct twee paarse sectoren liet noteren en zodoende de snelste ronde van Lewis afpakte.
Hiermee was de race voor de overwinning wel gedaan, omdat Mercedes direct Hamilton binnen haalde voor de snelste ronde, en dus Verstappen onbedreigd door kon naar de finish. Zodra de Red Bull de finish passeerde brak er direct een volksfeest uit op de tribunes: het publiek had de door haar zo vurig gewenste winnaar. En niet onbelangrijk: Max Verstappen gaat weer aan de leiding in het wereldkampioenschap!
Oordeel
Ondanks dat er niet super veel werd ingehaald was er genoeg actie op de baan, en feit dat beide kampioenschapskandidaten elkaar op bleven jagen maken dat ik deze race met een 7,5 waardeer.
Voor de Stirling Moss-award ga dit ik keer niét mee met de Driver of the Day. Prima race van Checo, maar ook wel veroorzaakt door de blunder in de kwalificatie én zijn eigen fout aan het begin van de race. Ik dacht er even over om Bottas te nomineren, maar wat een een dikke middelvinger naar het team leek, bleek uiteindelijk toch (weer) gehoorzaamheid van Valtteri. Dus kom ik uit bij Lewis Hamilton. De Brit heeft 70 ronden lang volgas gereden en er een echte strijd van gemaakt.
De nominatie voor de Ricardo Rosset-award is een beetje een optelsommetje. Zijn vorm is al meerdere races niet goed, maar Yuki Tsunoda lijkt toch echt wat te vroeg gepromoveerd te zijn. Teamgenoot Gasly kwalificeert en finisht keurig als vierde, terwijl Yuki “The Rookie” alleen dankzij de blunder van Red Bull en Pérez uit Q1 is gekomen. Ook de race viel weer tegen, en ik denk dat hij door het motorprobleem uit zijn lijden was verlost. Hopelijk vind hij zijn vorm weer, want de snelheid zit er wel in.
Eind van de week zijn we op de Temple of Speed: Monza! Helaas wel de tweede keer dat we de sprintrace sprintkwalificatie gaan doen…
Eindoordeel | 7,5/10 |
Stirling Moss-award | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Yuki Tsunoda 🇯🇵 [22] – AlphaTauri Honda |
Wees de eerste om te reageren