Race | Formula 1 Rolex Turkish Grand Prix 2021 🇹🇷 |
Circuit | Intercity Istanbul Park, Tuzla – İstanbul 🇹🇷 (5,338 km) |
Datum | 10-10-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 58 309,396 km |
Pole position | Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:22.998 |
Podium | 1. Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes 2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda |
Snelste ronde | Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes – 1:30.432 (ronde 58) |
Driver of the Day | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Inhaalrace voor Sir Lewis
Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie werd al duidelijk dat Red Bull Racing een hele lastige Turkse Grand Prix tegemoet ging. Het asfalt had een stuk meer grip dan vorig jaar, en daardoor was de plank qua afstelling volledig mis geslagen. Zo erg zelfs dat ze meer naar achteren moesten kijken dan naar voren. Daarbij is de RB16B een diva, dus de afstelling kwam niet meer goed. Desondanks reed Verstappen naar een derde startplek achter beide Mercedes-coureurs, welke door de gridstraf van Lewis tot een tweede startplek werd gepromoveerd. De race begon echter onder natte omstandigheden, waardoor het verschil in snelheid hopelijk wat minder zou zijn.
Bij de start ging het voor Verstappen een stuk beter dan vorig jaar, toen hij al malend nauwelijks van zijn plek kwam. Nu sloot hij keurig aan op de tweede plek achter Bottas. Iets verder naar achteren was het Gasly die in de sandwich tussen Pérez en Alonso kwam, waardoor laatstgenoemde in de rondte werd getikt, en Gasly een vijf seconden tijdstraf kreeg. Alonso zat even later ook niet op te letten, gezien hij Mick Schumacher in een spin tikte, wat ook hem een vijf seconden tijdstraf opleverde. Het leverde Hamilton wel een plek op zonder veel moeite te hoeven doen.
En terwijl Carlos Sainz zich ondertussen naar een 12e plek had weten op te werken, zat Hamilton een paar ronden vast achter Yuki Tsunoda, waardoor de Brit zijn achterstand op de leiders flink zag toenemen. In de achtste ronde wist hij eindelijk een gaatje te vinden, en vervolgens verschalkte hij in korte tijd ook Stroll, Norris en Gasly. Aan de kop gebeurde ondertussen niet veel. Verstappen was niet bij machte om Bottas aan te vallen, en hetzelfde gold eigenlijk voor Leclerc bij Verstappen.
Wachten op de droogte
De volgende in de rij is Sergio Pérez, en in ronde 34 komt Hamilton eindelijk in de buurt van de Red Bull, Met een goede slipstream weet hij zich naast de Mexicaan te plaatsen, maar na een bochtenlang gevecht (waarbij Pérez zelfs over de pitingang heen moet) is het Checo die Hamilton uitremt voor bocht 1, en zodoende de vierde plaats vasthoudt.
Dankzij de hoge luchtvochtigheid (en het gebrek aan zon) wil de baan niet echt opdrogen. Er begint halverwege de race wel een drogere lijn te ontstaan, maar de wissel naar slicks zou nooit komen. Vettel probeert het op een gegeven moment wel op de medium band, maar die heeft dan weer zoveel temperatuur nodig dat het in deze omstandigheden gewoon onmogelijk blijkt. Dus wisselt praktisch iedereen naar nieuwe intermediates, behalve Leclerc, Hamilton en Ocon.
De intermediates moeten even op temperatuur komen, en dat moet je rustig doen, anders beginnen ze te grainen. Hierdoor duurt het even voordat de kop weer dezelfde tijden rijdt als de mensen die buiten zijn gebleven, maar uiteindelijk zijn de nieuwe banden wel sneller. Ferrari geeft Leclerc nog de briljante info dat hij op deze banden eerste kan worden als hij Bottas achter zich weet te houden. Niet helemaal waar de Monegask om vroeg, en uiteindelijk weet Bottas hem te passeren. Voor Leclerc het signaal om naar binnen te gaan.
Bekvechten over de tactiek
Door zijn relatief late stop was Leclerc een sitting duck voor Pérez. Die had zijn intermediates inmiddels op arbeidstemperatuur, en haalde Leclerc dan ook eenvoudig in. Hamilton was ondertussen op eigen initiatief buiten gebleven, en reed daardoor op de derde plek achter Bottas en Verstappen. Er volgt wat heen-en-weer gekibbel tussen pitmuur en coureur, maar uiteindelijk komt Hamilton binnen. Zijn banden hebben dan ook al een 51 ronden afgelegd, waarvan een flink deel in de aanval, en dus wil Mercedes geen uitvalbeurt riskeren. Hamilton komt uiteindelijk vlak voor Gasly de baan op, waardoor Pérez naar de derde plek promoveert. Bottas en Verstappen rijden ondertussen rustig de race uit, voor hun is er geen vuiltje aan de lucht,
Hamilton weet uiteindelijk Gasly achter zich te houden, en komt als vijfde over de meet, al mokkend over zijn weggegooide podium. Maar is dat wel zo? Esteban Ocon reed de hele race uit zonde pitstop, en verloor uiteindelijk seconden per ronde op de rijders achter hem. Daarbij waren zijn banden zodanig versleten dat hij een ronde langer waarschijnlijk niet had overleefd.
Oordeel
Ondanks de natte omstandigheden was er eigenlijk alleen in het eerste deel van de race wat de beleven. Daarna bleven we wachten op het drogen van de baan, wat maar niet echt wilde gebeuren. Al met al dus een 7 voor deze race, die niet direct de geschiedenisboeken in zal gaan als een klassieker.
Ik ga mee met de Driver of the Day-uitslag: Carlos Sainz krijgt mijn nominatie voor de Stirling Moss-award. Van achteren komend baande hij zich gedecideerd een weg naar voren, met als enige smetje de kleine touché met Vettel. Verder prima gereden, met een welverdiende achtste plaats als gevolg.
In negatieve zin vielen er niet heel veel mensen op. Mazepin was uiteindelijk langzamer dan gespinde teamgenoot Schumacher, tot zover geen verrassing. Tsunoda blies zijn eigen race op door Hamilton lang te verdedigen, maar dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Dan denk ik dat de nominatie voor de Ricardo Rosset-award naar Fernando Alonso gaat. Na zijn spin tikte hij zelf Schumacher in de rondte, en bleef daarna kwakkelen, met een finish tussen beide Williams-coureurs als gevolg.
Volgende race is in Austin, waar we gaan zien in hoeverre Mercedes echt een voorsprong heeft, of dat het een setup-misser van Red Bull was.
Eindoordeel | 7/10 |
Stirling Moss-award | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault |
Wees de eerste om te reageren