Race | Formula 1 Ooredoo Qatar Grand Prix 2021 🇶🇦 |
Circuit | Losail International Circuit, Doha 🇶🇦 (5,380 km) |
Datum | 21-11-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 57 306,660 km |
Pole position | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:20.827 |
Podium | 1. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 2. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda |
Snelste ronde | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:23.196 (ronde 57) |
Driver of the Day | Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault |
Walk in the park
Na de kwalificatie in Qatar (maar liefst #127 op de ranglijst voor persvrijheid!) was het duidelijk dat deze race een “walk in the park” zou worden voor Sir Lewis. Zijn voornaamste concurrent Verstappen was aan het einde van de laatste sessie volgas door een (dubbele) gele vlag heen gereden, met 5 plaatsten gridstraf als beloning. Of het slecht opletten van Verstappen was, of slecht management van zijn engineer is niet relevant, de stewards zijn in dit soort situaties doorgaans onverbiddelijk. Wel weer jammer dat we drie seizoenen Drive to Survive konden kijken voordat het oordeel binnen was.
Veroorzaker Pierre Gasly had er voordeel bij: hij kwam weliswaar op drie wielen tot stilstand in Q3, maar mocht als tweede plaatsnemen achter Hamilton. Lang duurde dat allemaal niet, want Alonso ging met veel toewijding buitenom bij Gasly in bocht 2, en niet veel later moest hij Verstappen er langs laten. Of dat kwam door een foutje of het bericht om zich vooral niet te bemoeien met de titelstrijd zal in het huidige seizoen snel een voetnoot worden, maar veel moeite kostte het Max in ieder geval niet.
Valtteri Bottas had zichzelf ondertussen een slechte dienst bewezen door vanaf de zesde startplek terug te vallen naar de 11e plek, waardoor teambaas Toto Wolff zich genoodzaakt voelde zijn coureur op de radio aan te sporen… Uiteindelijk kwam de diesel van Bottas wel op gang, maar toen was de kop van het veld al lang en breed vertrokken. Hamilton had immers geen tegenstand, dus die reed comfortabel weg bij Verstappen, die op zijn beurt Alonso op grote achterstand zette.
Prut-Pirelli’s
Pérez had zichzelf juist een slechte dienst bewezen in de kwalificatie (slechts 11e), maar liet zien waarom zijn kwaliteiten op zondag zo gewaardeerd worden. Al vlot kwam hij aan de staart van Alonso, maar door een (te) vroege pitstop moest hij zijn inhaalactie uitstellen totdat ook Alonso binnen was gekomen. Met wat ellebogenwerk kwam Pérez uiteindelijk voorbij aan de oude Spanjaard, en stond alleen Bottas nog tussen hem en het podium.
Bottas bleek echter te lang door te rijden op de medium Pirelli’s, met als gevolg een lekke band. Weg potentieel podium, en weg punten voor het constructeurskampioenschap. Het leverde wel een paar mooie plaatjes op, omdat Bottas nog praktisch een hele ronde moest overbruggen en de vonken daardoor in het rond vlogen. Het was voor Red Bull echter genoeg reden om Pérez vanaf een veelbelovende derde plaats naar binnen te halen voor vers rubber, waardoor hij een deel van zijn inhaalrace opnieuw mocht doen. Alsonso kwam hierdoor op de derde plaats te liggen en zijn enig resterende “klusje” was het achter zich houden van Pérez.
Doordat nog meer banden het begaven werd het veld flink opgeschud, maar dat weerhield de koplopers er niet van om snelste rondes uit te wisselen. Het gat naar Lewis was (mede door de slechte startpositie van Max) te groot om te kunnen overbruggen, maar de strijd voor het extra punt gaf toch nog iets van glans aan de wedstrijd vooraan. Pérez ging ondertussen verder waar hij gebleven was en had vooral met Ocon een lastige tegenstander. Die deed er namelijk alles aan om de gunst van Alonso in Hongarije terug te betalen, maar bleek uiteindelijk geen partij voor de Mexicaan.
Mede dankzij een late virtual safety car redde Pérez het uiteindelijk niet om Alonso nog aan te vallen, waardoor de Spanjaard een welverdiend podium binnensleepte achter Hamilton en Verstappen. Laatstgenoemde had inmiddels genoeg voorsprong om aan het begin van de een-na-laatste ronde naar binnen te gaan voor een setje zachte banden en zo de snelste ronde zeker weten binnen te halen. Achter Pérez waren het Ocon en Stroll die beide een goed resultaat neerzetten met behulp van een eenstopper.
Oordeel
Iedereen dacht aan het begin van de race dat het een saaie optocht zou worden, maar de heren coureurs maakten er toch een leuke race van. Behalve aan de kop, daar reed Lewis Hamilton onbedreigd naar de zege. Al met al een 7,5, met dank aan de vele gevechten in het middenveld.
Fernando Alonso krijgt naast Driver of the Day ook de nominatie voor de Stirling Moss-award. Een gewaagde inhaalactie bij de start, en daarna keurig zijn pitstopstrategie uitgevoerd, met een meer dan prima derde plaats als beloning.
Ik nomineer Nikita Mazepin wéér voor de Ricardo Rosset-award, met het risico dat ik de award volgend jaar naar hem moet vernoemen. Bottas had een langzame start, maar kwam uiteindelijk door pech niet over de finish. Nikita heb ik de hele race niet gezien, én hij eindigde weer op straatlengte achterstand achter Mick. Gewogen en te licht bevonden, maar helaas moeten we het er nog minimaal een jaar mee doen.
Met nog 2 races te gaan is de komende Grand Prix op het bloedsnelle “straten”-circuit van Jeddah! Waarschijnlijk een prooi voor Mercedes, maar dit seizoen is niks met zekerheid te zeggen.
Eindoordeel | 7,5/10 |
Stirling Moss-award | Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Alpine Renault |
Ricardo Rosset-award | Nikita Mazepin 🇷🇺 [9] – Haas Ferrari |
Leuk beknopt verslag!
Dank je wel!