Race | Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2022 🇧🇭 |
Circuit | Bahrain International Circuit, Sakhir 🇧🇭 (5,412 km) |
Datum | 20-03-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 57 308,238 |
Pole position | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:30.558 |
Podium | 1. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari 2. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari 3. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Snelste ronde | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:34.570 (ronde 51) |
Driver of the Day | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari |
Zandzakken vermist
Na twee testsessies in respectievelijk Barcelona en Sakhir was het eindelijk tijd om de ware performance van de wagens te zien, en wat bleek: Mercedes had helemaal geen zandzakken op de wagen liggen. Zowel Hamilton als zijn nieuwe teamgenoot George Russell kwamen geen moment in de buurt van de snelste tijden, en tegen de kwalificatie werd duidelijk dat dit écht geen Sandbagging was van Mercedes. Uiteindelijk eindigde Lewis nog wel op de vijfde startplek, maar een rommelige kwalificatie bezorgde Russell slechts de negende plek op de grid. Vooraan waren het Red Bull en Ferrari die streden om de pole, waarbij Leclerc aan het langste eind trok.
De start ging verrassend goed, alleen Ocon deelde een klein tikje uit aan Schumacher, waardoor de laatstgenoemde een mooie 360 graden spin maakt en de eerstgenoemde een vijf seconden tijdstraf krijgt. Verder vooraan zijn het Pérez en Bottas met een slechte start, waardoor Magnussen (de last-minute vervanging van Mazepin) op de vijfde plek rijdt. Lang kan de Deen er echter niet van genieten, gezien hij zich verremt bij bocht 1 en daardoor Pérez alle gelegenheid geeft om langszij te komen. Een paar ronden later is ook Hamilton weer de klos en rijdt Pérez rond op zijn startpositie.
Ook in de rest van het veld wordt er flink ingehaald, waardoor de eerste tekenen van beter race-gedrag van de auto’s zichtbaar worden. Zo beginnen onder anderen Bottas en Zhou zich naar voren te vechten. Wat nog niet verbeterd is is de levensduur van de banden. Waar het de bedoeling was dat je er langer op zou moeten kunnen pushen werd al snel duidelijk dat zelfs de geadviseerde tweestopper moeilijk zou worden.
It is I, Leclerc!
Na de eerste pitstops is het duidelijk dat de undercut met deze banden erg krachtig is. Verstappen zit dan ook pal achter Leclerc na de eerste pitstops, waar hij vlak voor de stops nog op een seconde of vier achter de Monegask reed. En daarmee zijn we aangekomen bij het hoofdgerecht van deze Grand Prix: het heuse gevecht om de leiding. En waar we vorige jaren op zijn best één of twee inhaalacties voor de kop zagen, daagden Verstappen en Leclerc elkaar meerdere ronden achter elkaar uit, waarbij Verstappen het onderspit moest delven.
De Red Bull heeft namelijk wat optimistisch gedacht over de remtemperaturen, en in de warme woestijn kan Verstappen het agressievere rijden dan ook niet al te lang volhouden. Tel daarbij op dat de banden het vrij vlot begeven, waardoor er al snel weer een gat van een seconde of twee tussen hem en Leclerc zat.
Na dit adembenemende gevecht komt de race een beetje tot rust: er vinden in het middenveld nog wat gevechtjes plaats, onder anderen tussen een Williams en een McLaren! Om plaats 17… Alonso en Hamilton lijken een beetje op een andere strategie te zitten, want beiden komen erg vroeg binnen voor hun tweede stop. Als ook Verstappen binnenkomt voor een tweede stop is het duidelijk dat een tweestopper héél veel moeite gaat worden. Leclerc volgt een ronde later, en dankzij een halve seconde snellere pitstop komt hij voor Verstappen de baan op, tot ongenoegen van de Limburger. Hij had graag wat harder willen pushen, maar mocht dat niet van zijn team.
Misère uit Milton Keynes
Terwijl Hamilton een waarschuwing krijgt met betrekking tot track limits in bocht 4 weet Leclerc stukje bij beetje zijn voorsprong uit te bouwen tot een seconde of 4. Verstappen en Red Bull besluiten dan om toch voor een derde stop te gaan, met nog zo’n 15 rondes te gaan, en daarbij gaat er iets mis met de voorwielophanging. De wagen van Verstappen stuurt plots flink zwaarder, waardoor hij niet het beste eruit kan halen.
In ronde 46 is het echter Gasly die met een vlammende Red Bull aan de kant komt te staan. Zijn Honda Red Bull-motor heeft het begeven, en omdat het nogal lang duurt voordat de auto veilig is besluit nieuwe wedstrijdleider Niels Wittich om de safety car in te brengen. Dit geeft Leclerc de kans om ook zijn derde stop te doen, zonder al teveel tijd te verliezen. Verstappen verkloot vervolgens zijn herstart, waardoor hij in plaats van aan te vallen zich moet verdedigen tegen Sainz.
Ook Mick Schumacher kent geen hele goede herstart, want de plaatsen die hij won door niet te stoppen verliest hij binnen twee ronden weer, waardoor hij uit de punten kukelt. Wie daardoor wel in de punten komt is debutant Zhou, die een stabiel weekend beloond ziet worden met een tiende plaats. Vooraan is het echter drama voor Verstappen en Pérez. Max denkt dat zijn batterij ermee ophoudt, maar het blijkt uiteindelijk de brandstoftoevoer te zijn, waardoor hij zonder aandrijving de pits binnen komt rollen.
De eer moet worden gered door Pérez, maar ook hij klaagt over vermogensverlies, en bij het insturen van bocht 1 tijdens de laatste ronde slaat zijn motor af, waardoor hij spint en uitvalt. Geen punten dus voor Red Bull, en een impromptu podium voor Hamilton, die daar totaal niet op had gerekend, gezien de Mercedessen op meer dan een minuut achterstand reden voor de safety car. Charles Leclerc maakt dat allemaal geen moer uit, want die rijdt onbedreigd naar de eerste Hattrick uit zijn carrière.
Oordeel
De eerste race onder de nieuwe reglementen was een erg interessante, met genoeg perspectief voor de rest van het seizoen. Met een rondenlang gevecht aan de leiding en meerdere inhaalacties in het middenveld lijkt een 8,5 mij een terechte waardering score.
Voor de Stirling Moss-award nomineer voor deze eerste race Kevin Magnussen. De Deen heeft anderhalf jaar niet in een Formule 1-wagen gereden, maar brengt Haas bij zijn terugkeer wel meteen naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap.
Lance Stroll is de nominatie voor de Ricardo Rosset-award: out-qualified door Hülkenberg die met 0 voorbereiding in moest stappen, en vervolgens in de race ook niet vooruit te branden. Het is dat de McLaren- en Wiliams-wagens een stuk langzamer zijn, maar naar voren hoeft Lance voorlopig even niet te kijken.
Eindoordeel | 8,5/10 |
Stirling Moss-award | Kevin Magnussen 🇩🇰 [20] – Haas Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Lance Stroll 🇨🇦 [18] – Aston Martin Mercedes |
Wees de eerste om te reageren