Ga naar de inhoud

Race review – Grand Prix van Emilia-Romagna 2022

Leestijd: 8 minuten
RaceFormula 1 Rolex Gran Premio Del Made In Italy E Dell’emilia Romagna 2022 🇮🇹
CircuitAutodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola 🇮🇹 (4,909 km)
Datum24-04-2022
Aantal ronden/
Raceafstand
63
309,049km
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT – 1:27.999
Sprint-winnaarMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT
2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
3. Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes
Snelste rondeMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT– 1:18.446 (ronde 55)
Driver of the DayMax Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT

Gereviseerde sprint

Omdat de sprints vorig jaar zo’n fantastisch waren besloot de FIA in al zijn wijsheid om de eerste van dit seizoen in Imola te houden. De baan is old school, en daarmee smal, bochtig en dus moeilijk op in te halen. Prima recept voor een optocht dus. Wel was het aantal te verdienen punten aangepast, want een schamele 3 punten voor de winst is niet iets om voor te strijden. Nu krijgt de top acht punten, met 8 punten voor de winnaar van de sprint. Oh ja, de statistiek van de pole position gaat nu naar de nummer één van de kwalificatie, waardoor de hypothetische situatie ontstaat dat de persoon op pole geen pole achter zijn naam krijgt of vice versa…

De pole position was uiteindelijk voor Verstappen na een prima rondje in de kwalificatie, en ondanks een flinke lift vanwege een gele vlag was hij ruim sneller dan Leclerc in de regen. De start van de sprint ging echter niet zo lekker voor Verstappen, die Leclerc al meteen langszij zag komen. Zhou had een nog beroerdere start: na een touché met Gasly in Piratella stond hij achterstevoren in de banden. De safety car kwam even de baan in om de boel op te ruimen en vervolgens konden we echt aan de sprint beginnen.

Leclerc probeerde met zevenmijlslaarzen weg te lopen bij Verstappen, terwijl hun teamgenoten daarachter bezig waren met een inhaalrace. Zowel Pérez als Sainz hadden een beroerde kwalificatie en konden de sprint dus mooi gebruiken om hun startpositie op te vijzelen, iets wat bij Mercedes minder goed lukte. Hamilton en Russell verloren allebei een positie bij de start, en waar Russell deze nog terug wist te winnen eindigde Hamilton op een 14e plek.

De eerste inhaalactie OOIT voor de leiding in een sprint #NoClickbait.

Vooraan was het Verstappen die zuiniger met de bandjes was omgesprongen, want twee ronden voor het einde was hij dichtbij genoeg om met behulp van DRS de aanval in te zetten en de eerste plaats van Leclerc af te pakken en zo de winst naar zich toe te trekken. Daarachter waren het Pérez en Sainz die hun kwalificatie goed maakten door als derde en vierde over de streep te komen.

Falend begin voor Ferrari

In de race zelf kende Verstappen een veel betere start, en ook teamgenoot Pérez kwam lekker weg op de vochtige baan, waardoor Red Bull zich opeens op de eerste en tweede plaat bevonden. Met ook een prima start van Lando Norris reed publiekslieveling Leclerc opeens op een vierde positie rond. Teamgenoot Sainz kende een beroerd slot van zijn weekend, want door een iets te enhousiaste Ricciardo stond de tweede Ferrari-coureur in het grind van Tamburello waar hij niet meer uitkwam. In de chaos rijdt Schumacher tegen Alonso aan, waardoor laatstgenoemde bij de herstart een flink stuk bodywork van zijn Alpine af ziet vliegen. Logischerwijs kan de Spanjaard hier niet mee verder en eindigt zijn race in ronde 7.

Het dynamische “no pod”-concept van Alpine blijkt niet heel handig…

Een ronde later zet Norris de deur wagenwijd open voor Leclerc, die daardoor vrij makkelijk naar de derde plaats gaat en de inhaalrace op Pérez in kan zetten. Russell en Magnussen hebben het ook met elkaar aan de stok, en waar inhaalpoging één faalt omdat Russell teveel snelheid meeneemt in de Tamburello-chicane weet hij poging twee wel succesvol af te ronden. De Mercedes heeft meer tractie vanuit de Acque Minerale en kan zodoende Magnussen in de Variante Alta uitremmen.

Ondertussen begint langzamerhand het punt te komen dat de intermediate-banden ingewisseld moeten worden voor slicks. De eerste die het probeert is Ricciardo, en die rijdt prompt de snelste ronde. Red Bull wacht niet af en haalt Pérez meteen naar binnen, maar ondanks het overwicht van de slicks weet Leclerc hem na zijn pitstop een ronde later toch voor te blijven. Echter zijn Pérez zijn banden al op arbeidstemperatuur, dus bij het ingaan van Villeneuve prikt hij zijn Red Bull er voorbij en ligt Leclerc weer derde.

Krakende Karel

Verstappen was tegelijkertijd met Leclerc gestopt, en ging rustig verder met het domineren van de wedstrijd. Pérez maakte nog een klein foutje door de Variante Alta af te snijden, maar Leclerc wist daar niet van te profiteren, ook omdat de DRS nog niet was vrijgegeven. Lewis Hamilton zat door een unsafe release ondertussen vast achter Gasly, en toen DRS eindelijk werd vrijgegeven door de wedstrijdleiding hielp dit hem voor geen meter, gezien Gasly ook DRS kreeg op de sterk rijdende Albon voor hem. Er volgde dus een interessant kat-en-muisspel waarbij Hamilton niet bij machte was om een echte inhaalpoging te plaatsen. Tsunoda lukte dat wel, en die klom dan ook langzaam maar zeker omhoog na een belabberde kwalificatie.

Leclerc besloot toen om zijn medium banden in te ruilen voor een vers setje zachte sloffen, met de bedoeling de snelste ronde af te kunnen pakken. Omdat dit ruimte creëerde achter beide Red Bulls konden die hetzelfde trucje ook proberen, met als gevolg dat Pérez wel onder druk kwam te staan van Leclerc. De Monegask liet zich echter iets te veel meevoeren in het enthousiasme van de tifosi en spinde in de Variante Alta, en mocht van geluk spreken dat hij nog verder kon.

Karel kraakt en gooit een zekere derde plaats in het putje.

Een pitstop voor een nieuwe neus later kan Leclerc niet veel anders doen dan zijn wagen nog naar een zesde positie sturen. Bottas probeert Russell nog van de vierde plaats te verstoten maar komt daar net wat topsnelheid voor tekort. Verstappen pakt nog de snelste ronde terug van Leclerc en rijdt daarmee naar de tweede Grand Chelem uit zijn carrière, gevolgd door Pérez voor de eerste Red Bull 1-2 sinds Maleisië 2016. Lando Norris completeert het podium door werkelijk helemaal niks fout te doen.


Oordeel

Het was een interessante race met niet al te veel inhaalacties, al was het racen wel leuk om te zien. De sprint was eindelijk ook eens interesssant, en ondanks de dominantie van Verstappen wil ik deze race met een 7,5 waarderen.

Mijn nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Yuki Tsunoda. Veel coureurs vielen in positieve zin op, maar Tsunoda heeft zowel in de sprint (+4) als in de race (+5) flink wat plekken goed weten te maken op een circuit waar hij vorig jaar nog flink aan het ploeteren was.

Ook voor de nominatie voor de Ricardo Rosset-award zijn er veel gegadigden. Hamilton was vlees noch vis, Ocon hebben we alleen bij de unsafe release gezien, en Schumacher viel gewoon ronduit tegen met twee spins. Echter gaat Daniel Ricciardo er dit keer met de nominatie vandoor vanwege het ruïneren van Sainz race om vervolgens met een onnodige extra stop nog eens achter Schumacher te eindigen, terwijl teamgenoot Norris op het podium staat. Uithuilen en opnieuw beginnen voor de breedlachse Australiër.

De volgende race is de Miami Grand Prix op het nieuwe “stratencircuit” op de parkeerplaats van het Hard Rock Stadium… Als de race op de parkeerplaats van Caesar’s Palace in 1981 en 1982 een voorbode is wordt dit een ware marteling. Laten we hopen dat het meevalt!

Eindoordeel7,5/10
Stirling Moss-awardYuki Tsunoda 🇯🇵 [22] – AlphaTauri RBPT
Ricardo Rosset-awardDaniel Ricciardo 🇦🇺 [4] – McLaren Mercedes
Gepubliceerd inFormule 1Grand Prix van Emilia-RomagnaRace review

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *