Race | Formula 1 Pirelli Gran Premio De España 2022 🇪🇸 |
Circuit | Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló, Barcelona 🇪🇸 (4,675 km) |
Datum | 22-05-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 66 308,424km |
Pole position | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:18.750 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT 3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Snelste ronde | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT – 1:24.108 (ronde 55) |
Driver of the Day | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Windy
Na de kwalificatie was het Charles Leclerc die zich voor Max Verstappen op de startgrid nestelde. De Mercedes leek wat beter in zijn vel te zitten in Barcelona, ongetwijfeld geholpen door het vele testwerk wat hier door de jaren heen gedaan is. Ook Bottas en Magnussen mochten niet klagen met respectievelijk een zevende en achtste startplek.
Zodra de lichten uitgaan is het Leclerc die als beste weg is, gevolgd door Verstappen en Russell. Iets verder naar achteren zijn het Hamilton en Magnussen die in Repsol proberen hetzelfde stuk asfalt op hetzelfde moment te gebruiken, wat resulteert in een botsing tussen beiden. Magnussen kan na een tripje door het grind weer verder, ware het niet dat zijn wing End plate er wat slapjes bijhangt. Hamilton heeft minder geluk en moet met een lekke band de weg naar de pits zien te vinden. De wedstrijdleiding vond de schade bij Magnussen echter niet veilig en toonde de Deen dan ook de zogenaamde meatball flag als signaal dat hij naar binnen moet komen om zijn auto te laten repareren.
Beide Alpines zijn lekker aan de weg aan het timmeren als opeens thuisrijder Sainz in de grindbak staat. Bij het ingaan van Repsol wordt hij verrast door een windvlaag en spint de Spanjaard. Hij kan z’n weg vervolgen, maar ligt wel ver buiten de punten door dit akkefietje. Twee ronden later is Verstappen die het dunnetjes overdoet, maar omdat hij zijn wagen uit een spin weet te houden verliest hij slechts twee posities.
Pas op de plaats voor Pérez
Verstappen begint al snel te prikken bij Pérez en het duurt dan ook niet lang voordat Red Bull beide rijders van positie laat wisselen. Russell en Verstappen komen niet veel later binnen, maar dankzij een probleem met de DRS lukt het niet om snel voorbij Russell te komen, tot ongenoegen van Verstappen op de boordradio. Leclerc komt met een riante voorsprong binnen voor zijn eerste stop en gaat ook met een (relatief) riante voorsprong weer naar buiten.
Verstappen’s DRS doet het inmiddels weer, maar omdat de Mercedes van Russell het goed doet in het bochtige laatste gedeelte komt het niet verder dan een vermakelijk gevecht tussen hem en Verstappen. De Engelsman laat zien uit het juiste racehout gesneden te zijn. Dit alles is koren op de molen van Leclerc, maar de Ferrari-motor geeft een paar ronden later de geest. In het middenveld wordt ook lekker gestreden, waarbij Stroll in de rondte wordt getikt door Gasly, wat de Canadees een aantal plaatsen kost en de Fransman een tijdstraf oplevert.
Om niet nog langer vast te zitten achter Russell wordt Verstappen naar binnengehaald, waardoor Pérez het mag proberen bij Russell. En met versere banden weet Pérez wel voorbij Russell te geraken, terwijl Verstappen met rassenschreden dichterbij kwam aan Russell. Een inhaalactie was niet nodig, want Russell werd door Mercedes naar binnen geroepen. Pérez stopt een ronde later om de undercut van Russell tegen te gaan, waardoor Verstappen aan de leiding komt te liggen.
Kopzorgen voor Red Bull
Red Bull haalt Verstappen een paar ronden later binnen om ook hem tegen de undercut te beschermen, waardoor de beide wagens uit Milton-Keynes nu vooraan te vinden waren. Iets verder naar achteren is het Lewis Hamilton die zichzelf alweer prima naar voren heeft weten te knokken, ondanks het verzoek om op te geven en de motor te sparen na zijn akkefietje met Magnussen.
Verstappen’s snelheid op nieuwe mediums is een stuk beter dan die van Pérez, dus om alle risico’s te vermijden wordt Pérez gevraagd Verstappen er langs te laten, iets wat Checo met tegenzin doet. Naar achteren toe is er geen bedreiging meer, dus de switch is logisch, al snap ik dat het voor de Mexicaan niet lekker voelt om aan de kant te moeten. Hamilton stopt ondertussen voor zachte banden, en maakt meteen korte metten met Ocon.
That’s very unfair, but okay…
Sergio Pérez, na de teamorder van Red Bull
Een paar ronden later stopt ook George Russell, waardoor het ook voor Pérez een optie wordt om nogmaals te stoppen. Hierdoor komt de zege van Verstappen niet meer in gevaar. Verderop in de top 6 is het Sainz die Bottas onder vuur neemt, met Hamilton vlak achter hem om ook een poging te doen nog wat naar voren te komen. Beide heren komen in het tijdbestek van drie bochten voorbij de Fin, waardoor er een strijd komt tussen Sainz en Hamilton. Met nog zes ronden te gaan komt Hamilton er voorbij, maar met nog twee ronden te gaan is het stuivertje weer gewisseld, omdat beide Mercedessen flink rustig aan moeten doen vanwege motorische issues. Verstappen wint dus, gevolgd door Pérez en Russell, die Sainz en Hamilton voor blijft.
Oordeel
Na het uitvallen van Leclerc was het vooral de vraag welke van de twee Red Bulls zou winnen, maar de pace van Verstappen bleek te sterk. Het middenveld was wat lafjes, waardoor ik niet verder kom dan een 7 voor deze race.
Voor de Stirling Moss-award nomineer ik Lewis Hamilton, die zich meer dan prima heeft teruggeknokt na een lekke band in de openingsfase.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Kevin Magnussen. Hoewel hij niet direct verantwoordelijk was voor het incident in de eerste ronde (met recht een race-incident) was hij daarna niet meer in staat om naar voren te komen. Misschien de volgende keer iets voorzichtiger als je zo’n goede startplaats hebt, Kevin?
Eindoordeel | 7/10 |
Stirling Moss-award | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Kevin Magnussen 🇩🇰 [20] – Haas Ferrari |
Wees de eerste om te reageren