Race | Formula 1 Aramco Magyar Nagydíj 2022 🇭🇺 |
Circuit | Hungaroring, Mogyoród 🇭🇺 (4,381 km) |
Datum | 31-07-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 70 306,630 km |
Pole position | George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:17.377 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Snelste ronde | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes – 1:21.386 (ronde 57) |
Driver of the Day | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT |
Missie: Damage control
Na de vrije trainingen op vrijdag was iedereen er van overtuigd dat de race op de Hungaroring een total walk-over voor Ferrari ging worden. Zowel over één ronde als over in de race-simulaties hadden ze veruit de beste pace. Red Bull kon nog wat aanklampen, maar Mercedes was een partij aan het spartelen waar ze zelf niet goed van werden. Op zaterdag was alles echter anders toen de temperatuur omlaag was gegaan. Het had ook nog eens geregend, dus de baan lag er erg groen bij, wat zowel de Mercedessen als de Red Bulls goed uitkwam. Het is dat technisch malheur van zowel Verstappen als Hamilton hun tweede poging dwarsboomde, maar anders had Ferrari waarschijnlijk geeneens op de eerste startij gestaan. Nu was het Sainz die nèt voorbij werd gestoken door George Russell, die zijn eerste ooit pakte.
Ook op zondag was het koel, wat Verstappen ertoe deed besluiten om toch met de rode band van start te gaan. Vanaf de tiende plek moest hij toch naar voren zien te komen, en dan is een beetje extra grip wel gewenst. Ferrari startte op de gele medium band, net zoals Lewis Hamilton. De start zelf ging eigenlijk best ok, op een paar kleine botsinkjes na. Deze brachten wel de Virtual Safety Car uit, gezien er halve voorvleugels op de ideale lijn lagen. Gelukkig was het snel opgeruimd en kon de race weer worden vrijgegeven.
Verstappen gaat vervolgens met zijn inhaalrace aan de slag en binnen een paar ronden heeft hij beide Alpine’s te pakken, waarbij Pérez in zijn kielzog volgt. Vooraan weet Russell beide Ferrari’s redelijk op afstand te houden. Een paar ronden later zit Verstappen op de staart van Hamilton, die op zijn beurt op de staart van Norris zit, en als Hamilton aanvalt profiteert Verstappen en gaat ook hij voorbij aan Lando. Een paar ronden later slaat de paniek een beetje toe als Verstappen klaagt over een slippende koppeling, maar een reset-code op het stuur lijkt het probleem te verhelpen, want we hebben hem er de rest van de race niet meer over gehoord.
Stragedy
Na een paar ronden achter Hamilton gezeten te hebben besloten Verstappen en Red Bull de boel bij de hoorns te vatten en de pitstop-dans te openen, samen met George Russell. Russell moet bij het uitkomen van de pits Alonso van zich afbijten, maar slaagt daar wel in, en kan dus doorrijden om de undercut te laten werken. Ferrari reageert direct door Sainz binnen te halen, maar de stop is langzaam en Sainz komt ruim achter de Brit de baan op.
Hamilton volgt weer een paar ronden later, en zit duidelijk op een andere strategie. Hij komt achter Verstappen de baan weer op, die zich op dat moment voor een tweede maal langs de Alpine’s aan het werken is. Leclerc stopt weer een paar ronden later, en blijft op de medium-banden. Hij is wel voor zijn teamgenoot terecht gekomen, dus alles ligt nog open voor de Monegask.
Alonso en Ocon zijn ondertussen ook binnen geweest en zijn beiden gewisseld naar de harde band. Dit blijkt een strategische misser, gezien deze niet op temperatuur te krijgen zijn, en als beide coureurs dan ook nog met elkaar gaan bakkeleien besluit Daniel Ricciardo beiden in één keer in te halen. Helaas besluit ook McLaren de harde band in te zetten waardoor Ricciardo uiteindelijk kleurloos 15e wordt. Vooraan weet Leclerc Russell binnen te hengelen, en met een mooie move buitenom pakt hij in ronde 31 de leiding over. Geen vuiltje aan de lucht voorlopig voor de titelpretendent.
Terwijl Yuki Tsunoda (net uit de pits) spint op koude banden, is Verstappen langzaam maar zeker Sainz aan het binnenhalen, terwijl beiden worden binnengehaald door Hamilton, die langer door wil op zijn medium banden. Het is wederom Red Bull dat als eerste de trekker overhaalt voor de pitstops, en in ronde 39 maakt Verstappen zijn laatste stop. Hij moet dan nog ruim 30 rondjes op de medium band, maar met een sterke undercut en de prima topsnelheid van de Red Bull weten ze dat track position belangrijk is in Budapest.
Wat volgt is een masterclass in strategisch blunderen door Ferrari. Bang voor de undercut van Verstappen halen ze Leclerc al na 18 ronden op de medium band binnen, een ronde later dan Verstappen. Omdat ze naar een andere compound moeten wisselen, en omdat 30 ronden op de rode, zachte band niet te doen is moeten ze naar de witte, harde band. Ook met Sainz doen ze het niet heel veel beter, gezien hij te vroeg wisselt naar de rode band in ronde 47.
The Spin ’n Win
Leclerc komt na zijn pitstop vlak voor Verstappen terecht, terwijl Russell (die met Leclerc mee was gegaan) er vlak achter terecht komt. Er zit dan dus nog maar één auto tussen Verstappen en de virtuele leiding, en gezien de Ferrari niet vooruit te branden is op het harde rubber gaat Verstappen er bij de eerste de beste mogelijkheid voorbij. Voor hem rijden Hamilton en Sainz nog rond, maar beiden moeten nog naar binnen voor hun laatste stop.
De volgende ronde zit Verstappen opeens weer achter Leclerc, en staat zelfs onder druk van Pérez en Russell. De Nederlander spint bij het uitkomen van bocht 13 en moet Leclerc weer voor laten gaan, en met hangen en wurgen weet hij zijn teamgenoot en Russell achter zich te houden. Als dat eenmaal is gelukt komt hij vrij rap weer aan de staart van Leclerc die hij ditmaal passeert met een ouderwetse buitenkant-binnenkant wissel: mission accomplished.
Niet veel later komt Sainz binnen voor (weer) een langzame stop, terwijl Ricciardo Stroll van de baan kegelt, wat hem op een tijdstraf van vijf seconden komt te staan. De lijdensweg van Leclerc is ondertussen nog niet voorbij, gezien nu Russell op zijn staart zit, en de harde banden nog steeds niet thuisgeven. Het duurt dan ook niet lang voordat Leclerc ook de tweede plek moet afstaan. Hij wordt uit zijn lijden verlost door het team en gaat met zachte banden weer verder, maar wel op een zesde plaats.
Hamilton is inmiddels ook binnen geweest, en met een stel zachte sloffen onder zijn Mercedes rijgt hij de snelste ronden aaneen in een poging zover mogelijk naar voren te komen. Eerst is Sainz de pineut, en met nog zes ronden te gaan is Sjors de sjaak. Verstappen lijkt echter te ver weg voor zevenvoudig kampion, gezien het gat bijna 11 seconden is.
Er komt nog een korte VSC vanwege het stilvallen van Bottas, maar niks kan Verstappen meer van de Spin ’n Win1 afhouden. Hamilton wordt tweede voor Russell, terwijl Ferrari zijn wonden likt op plaats vier en zes.
1: voor de originele Spin ’n Win tijdens de Indy 500 van 1985, klik hier.
Oordeel
De strijd om de overwinning lag voor het grootste gedeelte van de dag open, en als je dan ook nog een paar inhaalacties erin gooit vanwege afwijkende tactieken heb je gewoon een fantastische race om naar te kijken. Eens temeer is bewezen dat de nieuwe regels goed werken, en al met al vind ik deze race een 9 waard.
De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Lewis Hamilton. Reed misschien nog wel beter dan Verstappen, en heeft echt het maximale uit zijn wagen en de tactiek weten te persen. Nu de Mercedes een beetje op orde begint te raken zie je dat Hamilton de zin weer terug krijgt en hij nog steeds een kracht is om rekening mee te houden.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Yuki Tsunoda. Geen snelheid, lullige spin op koude banden, en als enige op twee ronden achterstand gereden. Kan vanaf hier alleen maar beter gaan de komende races.
De zomerstop is hiermee ingeluid, dus tot eind augustus geen races. Als goedmakertje is dat dan wel de Grand Prix van België, die hopelijk meer ronden telt dan vorig jaar!
Eindoordeel | 9/10 |
Stirling Moss-award | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Yuki Tsunoda 🇯🇵 [22] – AlphaTauri RBPT |
Wees de eerste om te reageren