Race | Formula 1 Pirelli Gran Premio D’italia 2022 🇮🇹 |
Circuit | Autodromo Nazionale Monza, Monza 🇮🇹 (5,793 km) |
Datum | 11-09-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 53 306,72 km |
Pole position | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:20.161 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari 3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Snelste ronde | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT – 1:24.030 (ronde 46) |
Driver of the Day | Nyck de Vries 🇳🇱 [45] – Williams Mercedes |
Overbodige kwalificatie
Dankzij een berg aan gridstraffen was de kwalificatie in Monza nogal overbodig. Of in ieder geval, ontdaan van elke spanning. Want gezien zowel Verstappen, als Pérez, als Sainz met gridstraffen naar achteren werden verwezen was het voor Leclerc een kwestie van geen fouten maken om pole te pakken. Gelukkig was de one lap pace van de Ferrari afdoende om dat ook op eigen kracht voor elkaar te krijgen, maar echte spanning ontbrak.
Toen de lichten uitgingen was het Norris die stond te slapen en meteen een paar plekken terugviel. Vooraan had Russell wel een goede start, maar Leclerc wist de aanval af te slaan, tot groot genoegen van het thuispubliek. Verstappen had ondertussen zijn zevende startplek omgezet in een vierde positie na ronde 1, waardoor de Ferrari-pitmuur alweer begon te zweten. Ze hadden toch gehoopt dat het iets minder makkelijk zou gaan voor de Limburger.
De vierde plaats voor Verstappen werd bij het ingaan van ronde 2 gepromoveerd naar de derde plaats, op een paar seconden achter Leclerc. Van de prominenten met gridstraffen waren het Pérez en Sainz die het makkelijkst naar voren kwamen, waarbij vooral Sainz links en rechts mensen voorbij wist te steken. Pérez komt wel als een van de eersten binnen, wellicht om te voorkomen dat hij terechtkomt in een zogenoemde DRS-trein. Met nieuwe harde sloffen gaat hij weer op weg.
Even later moet Sebastian Vettel zijn laatste Italiaanse Grand Prix beëindigen met een kapotte motor, wat een virtual safety car tot gevolg heeft. Ferrari besluit Leclerc te pitten, wat een definitieve tweestopper betekent voor de Monegask. Het feit dat de VSC vrij snel weer opgeheven wordt helpt niet, en met een seconde of 15 achterstand op Verstappen komt hij de baan weer op.
🎶Nyck, Nyck, Nyck, Super-Nyck…🎶
In ronde 19 is het tijd voor de eerste Formule 1-pitstop van Nyck de Vries. De Fries zat op vrijdag al in de Aston-Martin voor de eerste vrije training, maar omdat Alexander Albon z’n blinde darm het besloot op te geven mocht hij onverwacht zijn debuut maken. Na een degelijke kwalificatie (twee honderdsten sneller dan teamgenoot Latifi) mocht hij vanaf de achtste plek starten.
De start ging zonder problemen, en afgezien van een gezapig middendeel van de race wist hij zich prima staande te houden tijdens de race. En passant snoerde hij hiermee ook een berg criticasters de mond, en met een prima negende plaats had hij het succesvolste Formule 1-debuut voor een Nederlander te pakken. Nog nooit was er een landgenoot bij het debuut in de punten geëindigd.
In de voorhoede wacht Verstappen totdat iedereen om hem heen gestopt is om binnen te komen voor nieuwe mediums. Hij komt achter Leclerc de baan op, maar weet dat zijn voornaamste “titelconcurrent” nog een keer moet stoppen, dus er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Hamilton is ondertussen als een sluipmoordenaar de top 10 binnengekomen, en door lekker laat te stoppen kan hij met zijn zachte banden proberen verder naar voren te komen.
De Monza-vloek…
Leclerc maakt zijn laatste stop in ronde 33, zodat hij nog tijd genoeg heeft om het gat met Verstappen te dichten. Echter blijkt al snel dat het tempo niet voldoende gaat zijn om de achterstand goed te maken, dus moet Leclerc hulp van buitenaf gaan krijgen. De laatste man die zijn eerste stop moet maken is Lando Norris, en na een matige servicebeurt komt hij vlak achter teamgenoot Ricciardo, en vlak voor Pierre Gasly de baan weer op. En omdat die twee meteen met elkaar gaan bakkeleien kan Hamilton profiteren door twee posities in één keer goed te maken.
Terwijl Pérez nogmaals een pitstop maakt om de snelste ronde bij Leclerc weg te kunnen halen is het Schumacher die zich voorbij Latifi intimideert. De Duitser verremt zich een klein beetje aan de binnenzijde van de Prima Variante en Latifi zet pardoes de deur open. Nyck de Vries slaagt er ondertussen beter in Zhou achter zich te houden, voor een op dat moment tiende plaats.
Dat wordt uiteindelijk de negende plaats als Ricciardo zijn motor de geest geeft. Hij is de derde Monza-winnaar in successie die de race het jaar erop moet verlaten, wat sommigen al de Monza-vloek gedoopt hebben. De safety car die volgt lijkt de interventie te zijn die Leclerc nodig heeft, maar omdat Mayländer de verkeerde auto oppikt en omdat de McLaren van Ricciardo niet in zijn vrij wil eindigt de race achter de safety car.
Oordeel
Tijdens de opnames voor de Formule Alles-podcast gaf ik net een zesje voor deze race, maar nu ik hem heb teruggezien is het een 7 geworden.
Voor de Stirling Moss-award kan ik niet anders doen dan Nyck de Vries nomineren. Zomaar in moeten stappen in een wagen die je niet kent, je teamgenoot out-qualifyen en maar één positie in de race verliezen (terwijl er drie man met gridstraffen voorbij kwamen) betekenen dat hij het gewoon heel erg goed gedaan heeft.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik zijn teamgenoot: Nicholas Latifi. Verslagen door zijn teamgenoot, opzij geïntimideerd door (sorry) lulletje rozenwater Mick Schumacher en vervolgens mekkeren over de auto… Het is te hopen dat Williams zijn centen echt niet meer nodig heeft, want verder voegt Latifi helemaal niks toe.
De volgende race is na twee jaar absentie de Grand Prix van Singapore, waar Verstappen theoretisch al kampioen kan worden, al heeft hij dan wel heel veel hulp van Ferrari nodig. We gaan het zien!!
Eindoordeel | 7/10 |
Stirling Moss-award | Nyck de Vries 🇳🇱 [45] – Williams Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Nicholas Latifi 🇨🇦 [6] – Williams Mercedes |
Wees de eerste om te reageren