Race | Formula 1 Heineken Grande Prêmio De São Paulo 2022 🇧🇷 |
Circuit | Autódromo José Carlos Pace, São Paulo 🇧🇷 (4,309 km) |
Datum | 13-11-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 71 305,909 km |
Pole position | Kevin Magnussen 🇩🇰 [20] – Haas Ferrari – 1:11.674 |
Sprint winnaar | George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Podium | 1. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Snelste ronde | George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:13.785 (ronde 61) |
Driver of the Day | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Smakelijke sprintrace!
Voorafgaand aan het weekend hing de dreiging van regen in de lucht, maar uiteindelijk had dit alleen invloed op de kwalificatie. Die was daarmee wel een instant klassieker, want geen van de coureurs kon op zijn lauweren rusten door de nat-droog-nat situatie. Vooral Q3 was spannend omdat de baan steeds natter werd en er dus zo snel mogelijk een ronde neergezet moest worden. Kevin Magnussen deed dat als beste, en zodoende verdiende hij zijn en Haas’ eerste (statistische) pole position!
Tijdens de sprint kon hij het echter niet heel lang bolwerken tegen de topteams, waardoor hij uiteindelijk als achtste over de finish kwam. Vooraan werd er flink gevochten tussen Verstappen en Russell, waarbij de eerstgenoemde op de medium-band was gestart. Deze kreeg hij echter niet aan de praat en moest daarom uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Russell, en later ook Sainz en Hamilton. Bij het passeren van Sainz liep hij ook nog wat schade op aan de voorvleugel, waardoor terugvechten er niet meer inzat.
Ook Mick Schumacher kende een goede sprint. De Duitser, wiens zitje in gevaar is, klom van de laatste naar de 12e plek. Minder ging het tussen beide Alpine-coureurs, waar Alonso dacht door Ocon heen te kunnen rijden, wat hem uiteindelijk een nieuwe neus en een tijdstraf opleverde.
Warp-drive engaged
De start van de Grand Prix was een prooi voor Russell, die samen met Lewis Hamilton er vandoor wilde gaan. Ze werden echter wat belemmerd door een nogal knullige actie van Daniel Ricciardo die Kevin Magnussen in de rondte spinde. Magnussen probeerde toen uit de baan van zijn teamgenoot te draaien en kwam daarbij niet heel zacht in aanraking met Ricciardo, waardoor beiden de strijd moesten verlaten en de safety car de baan op kwam.
Nadat alle schade was opgeruimd ging Russell zo laat mogelijk op zijn gas om niet teveel slipstream weg te geven, maar toch zag Verstappen de kans schoon om Hamilton te verschalken. Die had daar echter niet zoveel zin in en gaf Verstappen weinig ruimte, met als resultaat dat beide heren van de baan gingen. Verstappen schade en een tijdstraf rijker, en het publiek kreeg massaal een trauma-trigger van het seizoen 2021. Persoonlijk vond ik het een race-incident, maar blijkbaar moet er tegenwoordig altijd een schuldige gezocht worden.
Terwijl het publiek hier van stond uit te hijgen gaf Norris Leclerc een klein tikje en deed daarmee de Monegask in de bandenstapels duiken. Leclerc kon wonder boven wonder verder en ook Norris kreeg een tijdstraf van de stewards. Dus na amper 2 ronden op race-snelheid hadden we twee uitvallers en twee coureurs die voor een nieuwe neus naar de pits mochten.
Ook Carlos Sainz moest vroeg binnenkomen omdat er een tear-off in zijn remkoeling terecht was gekomen. Hiermee kwam hij vroeger dan gepland op de zachte band te staan en zorgde hij voor nogal wat rookontwikkeling in de pitstraat. Hij wist daarna echter wel gedecideerd naar voren te rijden, en leek zelfs even een kanshebber op de overwinning te zijn.
Glorious George
Hamilton lijkt weinig last te hebben gehad van de botsing en rijdt in no-time weer naar voren toe, terwijl teamgenoot Russell de race controleert. Pérez kan hem niet bijhouden op dezelfde banden, en moet ook nog eens eerder naar binnen dan de Engelsman. Hamilton probeert zijn eerste stint wat te rekken om zo wat van de opgelopen achterstand goed te maken, maar moet na zijn eerste stop wel weer achter Sainz aansluiten.
Het middendeel van de race is vooral uitzitten en afwachten hoe de verschillende strategieën uitspelen. Sainz moet veel eerder naar binnen dan de rest, en ook Pérez lijkt een nadeel te hebben door zijn laatste stint op de niet werkende medium-band te moeten rijden. Beiden zijn ondertussen wel gepasseerd door Hamilton.
Een laatste stukje spanning in de wedstrijd kwam toen Lando Norris z’n motor het begaf, waardoor McLaren zijn eerste dubbele DNF sinds Monaco 2017 kon noteren. De virtual safety car bleek niet genoeg, waardoor Mayländer weer in actie kwam. Een aantal coureurs maakte van de gelegenheid gebruik om naar zachte banden te wisselen, met als resultaat dat Pérez als sitting duck door iedereen om de oren gereden werd. De laatste die dat deed was Verstappen die gevraagd werd zijn positie terug te geven indien hij Alonso niet voorbij kwam. Dat lukte niet, maar Verstappen ging ook niet in op het verzoek van zijn team om hem moverende redenen. Zelf vond ik het wat kinderachtig om dit enkele punt niet aan Checo te gunnen, maar blijkbaar zit er nog flink wat oud zeer bij de Nederlander.
Vooraan was Russell ongenaakbaar en haalde hij dan ook meer dan terecht zijn eerste overwinning binnen. Hamilton volgde op iets meer dan een seconde en Sainz werd keurig derde voor teamgenoot Leclerc en landgenoot Alonso, die ook een prima inhaalrace had.
Oordeel
De race stond bol van de verschillende strategieën en inhaalraces, en had dankzij Norris zijn pech nog een interessant slot: een 8.
De nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Carlos Sainz. Na zijn veel te vroege eerste stop heeft hij flink wat inhaalacties moeten maken om weer op podiumkoers te komen en heeft daarna zijn strategie goed uitgespeeld. Lijkt op dit moment in een betere vorm te steken dan teamgenoot Leclerc.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik wederom Daniel Ricciardo. Zoek gereden door zieke teamgenoot Norris en een extreem klunzige botsing met Magnussen waardoor beiden met de benenwagen verder konden… Ricciardo’s afscheidstournee duurt een paar races te lang.
Nog 1 race en dan zit het seizoen 2022 er alweer op. Helaas is het de zielloze zandbakrondgang in Abu-Dhabi, maar wellicht krijgen we dit keer wel wat spektakel.
Eindoordeel | 8/10 |
Stirling Moss-award | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Daniel Ricciardo 🇦🇺 [3] – McLaren Mercedes |
Waarom altijd een botsing ts Verstappen en Hamilton?
Ik denk ook dat het een race incident was.
Goed verslag!
Waarom altijd een botsing tussen Verstappen en Hamilton? Het was een race incident denk ik ook.
Weer een goed verslag!