Race | Formula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix 2023 🇸🇦 |
Circuit | Jeddah Corniche Circuit, Djedda 🇸🇦 (6,174 km) |
Datum | 19-03-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 50 308,450 km |
Pole position | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT– 1:28.265 |
Podium | 1. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT 2. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT 3. Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes |
Snelste ronde | Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT – 1:31.906 (ronde 50) |
Driver of the Day | Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT |
Selectieve verontwaardiging?
De Grand Prix van Saoedi-Arabië levert elk jaar weer honderden interacties op op social media over de erbarmelijke staat van de mensenrechten in dat land. Zo deelde ik zelf een stukjes van Human Rights Watch en Motor Sport Magazine over de sportswashing en de gang van zaken buiten de paddock. En dat is nodig ook, denk ik, want de show die de Arabieren neerzetten ziet er gelikt uit, en je zou bijna denken dat je met een normaal land, met normale normen en waarden te maken hebt.
Maar omdat het het weekend van de Grand Prix van Saoedi-Arabië was, was ik vergeten dat er ook andere landen zijn met wantoestanden. Zo vergat ik te melden dat er nog steeds zeehondjes worden doodgeknuppeld in Canada, en dat in de Verenigde Staten de abortus-wetgeving zodanig is uitgekleed dat de fabrikanten van kleerhangers overuren moeten maken. Dus bij deze: foei andere landen, jullie doen ook stoute dingen!
Saoedi-Arabië in de F1
Voordat ik naar het hoofdonderwerp van dit stuk ga een beetje geschiedenis. Want alhoewel de slaven pas twee jaar geleden geslachtofferd werden om de “stratenbaan” in Djedda op te leveren, is het Saoedische koninkrijk al een stuk langer betrokken bij de Formule 1. Zo was één van de eerste sponsors van het team van Williams Saudia Airlines, en niet te vergeten de hotelketen Albilad, eigendom van de familie Bin Laden. Die Bin Laden inderdaad.
Niet veel later nam de Frans-Saoedische Mansour Ojjeh belang in de renstal van McLaren nadat hij met zijn Techniques d’Avant Garde (TAG) de Porsche turbomotoren tot een succesnummer had gemaakt. En tegenwoordig hebben we dus een “stratencircuit” aan de Rode Zee, wat over een paar jaar plaats moet maken voor een permanente racebaan. De Arabische inbreng in de Formule 1 is dus al enige tijd aanwezig, maar zo prominent protserig als met de Grand Prix is het nog niet geweest.
En dat is ook meteen waar de schoen wringt. Dubieus geld is er in de autosport altijd al geweest, maar een mondiale sport kapen om te laten zien hoe gaaf je land is toch wel een overtreffende trap van schurkenstaterij. De coureurs hebben allemaal moeite om zich er over uit te spreken. Gevraagd door Marijn Abbenhuijs van het AD of ze zin hadden om hier weer te gaan racen na de raketaanval van vorig jaar was alleen Hamilton duidelijk negatief. De rest onthield zich van commentaar of prijsde het circuit, zonder echt een woord vuil te maken aan de randzaken.
Overigens was Hamilton ook niet heel expliciet, maar ik kan me voorstellen dat hij liever ook geen onderzoek van de lokale politie ondergaat. Op de vraag van Louis Dekker van de NOS of hij dan niet beter de race kon boycotten antwoordde de zevenvoudig kampioen dat het circus toch wel gaat, en dat hij dan maar beter aanwezig kan zijn om zoveel mogelijk proberen iets te doen, iets wat de Formule 1 in zijn algemeenheid nalaat.
Tandenloze boycot
En in navolging van Lewis boycot ik de race niet. Simpelweg omdat een boycot door ons simpele stervelingen geen moer verandert aan de situatie. De contributie aan F1TV/Viaplay is toch al betaald, dus financieel verandert er niks, en er wordt ook geen protestant minder om gestenigd. Personen die luidkeels aankondigen de race niet te zullen kijken kunnen het wat mij betreft dan ook maar om twee redenen doen:
- Ze hebben een extreem moreel kompas waardoor ze fysiek ongemakkelijk worden bij het kijken naar sportevenementen in zulke barbaarse landen. Heel nobel, maar waarom die grens ligt bij het land wat op nummer 159 op de Human Freedom Index staat en niet bij het land wat 131e (Azerbeidzjan) of 129e (Qatar, ook nog eens WK-host) staat heeft nog niemand mij uit kunnen leggen.
- Ze kunnen met minimaal ongemak hun Social Media aflaat kopen met iets wat toch niet te controleren is, maar waar ze vervolgens wel de morele superioriteit van een bakfietsmoeder uit de grachtengordel mee tentoon kunnen spreiden.
En in beide gevallen helpt het de gemiddelde Twitterende journalist niet uit de dodencel.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet doen wat die zelf wil, maar als je echt begaan bent met het lot van de Saoedi’s, de Armenen, de vrouwen in de VS, de LHBTI’ers in Hongarije of van mijn part de boeren in de Achterhoek: doe iets WEL in plaats van niet. Doneer aan Human Rights Watch, een LHBTI-actiegroep, dierenopvangcentra in Oekraïne of de lokale voedselbank, maar een wit voetje halen bij je volgers door niets te doen is wel heel makkelijk en helpt de wereld niet vooruit.
De Race
De race zelf was niet echt een spektakel vergeleken met vorig jaar. Dankzij de malheur van Stroll leek de strijd om de zege nog een beetje spanning te krijgen, maar uiteindelijk was Pérez gewoon de sterkste. Ik denk dat een 7,5 een nette score is, zeker omdat er in het midden- en achterveld genoeg te beleven was, met een shout-out naar de inhaalactie van Nyck de Vries op Logan Sargeant. De afhandeling van Alonso zijn straf verdient dan weer niet de schoonheidsprijs, maar ach, het is de FIA.
Voor de Stirling Moss-award nomineer ik rookie Oscar Piastri. Na een goede kwalificatie werd zijn race om zeep geholpen door Gasly die zijn voorvleugel stuk reed. Daarna reed hij op één set harde banden de race uit, waarbij hij op het eind zowel teamgenoot Norris als Sargeant nog wist te pakken, al was dat helaas wel voor de 15e plaats.
De nominatie voor de Ricardo Rosset-award gaat naar Carlos Sainz. De Ferrari is niet vooruit te branden, en dan liet hij zich ook nog eens tweemaal kinderlijk eenvoudig inhalen. Geen lekkere dag voor de Spanjaard, al bleef hij wel zijn teamgenoot voor. Maar die kwam van plek 12 bij de start…
Eindoordeel | 7,5/10 |
Stirling Moss-award | Oscar Piastri 🇦🇺 [81] – McLaren Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Wel boeiend die achtergrondinformatie!
Zo kom ze nog iets meer te weten over b.v. Saudi-Arabië. Weer een goed stukje!