Ga naar de inhoud

Het Stroll-syndicaat – Grand Prix van Bahrein 2023

Leestijd: 9 minuten
RaceFormula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2023 🇧🇭
CircuitBahrain International Circuit, Sakhir 🇧🇭 (5,412 km)
Datum05-03-2023
Aantal ronden/
Raceafstand
57
308,238
Pole positionMax Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT – 1:29.708
Podium1. Max Verstappen 🇳🇱 [1] – Red Bull Racing RBPT
2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT
3. Fernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes
Snelste rondeZhou Guanyu 🇨🇳 [24] – Alfa Romeo Ferrari – 1:33.996 (ronde 56)
Driver of the DayFernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes

Veelbelovende test

Lawrence Sheldon Strulović, beter bekend als Lawrence Stroll, heeft wel wat weg van een maffiabaas. Ziet er altijd piekfijn uit (wat wil je als eigenaar van een mode-imperium) en heeft een ietwat norse blik. Daarbij komen zijn publieke speeches vaak wat geforceerd bij mij over. Maar tijdens de launch van de Aston Martin AMR23 was Lawrence wat opgewekter, wat enthousiaster dan normaal. Hij leek na zijn speech zelfs even de camera in te kijken met zo’n blik van: “pas op, we komen eraan”. Uiteraard hebben ze nu tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso aan boord, maar ook heeft Dan Fallows nu goed zijn stempel op de bolide uit Silverstone kunnen drukken.

De door Dan Fallows ontworpen AMR23

Fallows komt bij Red Bull Racing vandaan als hoofd aerodynamica en heeft in die rol veel bij de wellicht beste Formule 1-ontwerper ooit kunnen afkijken. Je ziet in de AMR23 duidelijk de invloeden van Adrian Newey, maar ook de inspiratie van de Ferrari met de badkuip-sidepods is duidelijk zichtbaar. Daarnaast heeft Stroll een bak Canadese dollars geïnvesteerd om een nieuwe fabriek te bouwen en maar liefst 300 man personeel aan te nemen. Alle seinen staan wat dat betreft op British Racing Green om de hoogtijdagen van Jordan uit 1999 te laten herleven voor Team Silverstone. En een meer dan prima race pace tijdens de tests in Bahrein beloofde veel goeds. Echter…

Strolliebollie

Echter is er een deel van het team wat niet zo goed past bij deze ambities, en dat is zoon Lance Stroll. Omdat zijn vader (letterlijk) kosten noch moeite gespaard heeft hangt het label pay driver voor altijd aan de Canadees met Belgische moeder. Wat zit er trouwens in dat Belgische water? Maar liefst drie van de huidige Formule 1-coureurs hebben een Belgische moeder. Maar dat geheel terzijde.

Omdat Lawrence het beste voor zoonlief regelt is zijn titel in de Europese Formule 3 omstreden, vooral dankzij een gerucht wat door het Orakel uit Alicante de wereld in is geholpen. Volgens de sneeuwpop uit Frozen heeft papa “Strolliebollie” (© Olav Mol) alle tegenstanders een soort van zwijggeld betaald om minder te presteren. Zijn puntentotaal en aantal overwinningen is echter niet extreem vergeleken met andere jaren, dus het feit dat het Stroll-syndicaat de concurrentie heeft afgekocht om Lance ergens te krijgen lijkt redelijk ongefundeerd, maar draagt wel mooi bij aan het Godfather-imago van Lawrence.

Aan de andere kant is Stroll ook niet het talent van een generatie zoals Verstappen en Hamilton dat wel zijn. Tuurlijk, hij kan hard rijden en heeft zeker meer talent dan landgenoot en “echte” pay driver Nicholas Latifi, maar Stroll heeft wel (in goed Nederlands) de spatial awareness van een slablaadje als het gaat om de auto’s om hem heen. Zo ramde hij vorig jaar landgenoot Latifi tijdens de kwalificatie voor de Australische Grand Prix, en was hij nogal laat met het blocken van zijn huidige teamgenoot Alonso, waardoor de laatstgenoemde een flinke vlucht maakte.

Hier tegenover staat dat hij in de regen wel echt talent lijkt te hebben, en ook bij de start weet hij vaak flink wat terrein goed te maken, met de verregende Grand Prix van Japan van vorig jaar als prima voorbeeld. Kortom: niet een echte pay driver á la Ricardo Rosset, maar ook niet de coureur die Aston Martin de wereldtitel gaat brengen.

Stroll heeft van ver moeten komen. Petje af voor zijn instelling!

Wat wel te prijzen is is Stroll zijn doorzettingsvermogen. Hij komt vaak wat ongemotiveerd en ongeïnteresseerd over, maar was vastbesloten de start van het seizoen te halen. Wat was er aan de hand: na een ongeluk op de fiets lag hij een tijdje in de lappenmand met twee gebroken polsen en een gebroken teen. Hij miste de testsessie, maar zat weer in de auto voor de vrije trainingen. Ik was eerst wat sceptisch gezien zijn beperkte vermogen om zijn rijstijl aan te passen en de moeite die hij had om uit de auto te komen, maar als de doktoren zeggen dat het goed is, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan.

El Salvador de Oviedo

Kortom, WK-materiaal is Stroll Jr. niet, dus heeft Lawrence Alonso aangetrokken. De veteraan is duidelijk nog steeds gemotiveerd, wat niet gezegd kan worden van zijn voorganger, Sebastian Vettel. Dat Alonso al zijn schepen verbrandt lijkt Aston Martin niet te deren, en de morele bezwaren die Vettel (waarschijnlijk) had bij sponsor Aramco drukken bij de man uit Oviedo een stuk minder zwaar op het geweten.

En na de vrijdag in Sakhir was Alonso in goede doen. Met een tweede en eerste plaats in de vrije trainingen bleek dat de belofte van de testsessies redelijk leek uit te komen, maar de kwalificatie bleek nog een te grote horde voor Alonso en Aston Martin. Een slechte start in de race (en een bijna botsing met teamgenoot Stroll) zorgde ervoor dat Alonso vast kwam te zitten achter beide Mercedes-coureurs. Maar met een prima strategie en goed getimede inhaalacties kwam ook het podium binnen bereik.

Oude tijden herleven als Alonso en Hamilton het aan de stok krijgen

Een slechte race van Sainz en een nukkige Ferrari-krachtbon van Leclerc later en Alonso stond voor het eerst in anderhalf jaar weer op het podium. En daar was (behalve de pech van Leclerc) niks aan gestolen. De Aston Martin is een snelle racewagen, en zonder de slechte start had hij Leclerc wellicht op ware snelheid kunnen kloppen. Daarbij wist hij het zwakke punt van de Aston Martin, de topsnelheid, te compenseren door in te halen op ongebruikelijke plekken, optimaal profiterend van de superieure grip van de Aston Martin.

En Stroll? Die kwam uiteindelijk tussen Hamilton en Russell aan de finish op een zesde plaats, wat gezien zijn blessures een meer dan prima prestatie was. Is dit een voorbode voor wat Aston Martin de rest van het seizoen kan? Het concept is net nieuw, dus er zit nog een hoop potentie in. Daarbij heeft Aston Martin een flinke bak aan aero-ontwikkeltijd extra ten opzichte van de concurrentie, en met de troonopvolger van Newey in het team biedt dat grote voordelen. Ik zie ze nog wel een paar races winnen dit jaar, en met de investeringen door het Stroll-syndicaat is ook een wereldtitel de komende jaren niet uit te sluiten.


De race

Vooraan was de race een snoozer. Verstappen kon na twee ronden in cruise control-modus en Pérez had weinig moeite met Leclerc na een slechte start. Daarachter was het duel tussen Alonso en de rest wel interessant, dus een 7 lijkt mij een mooi cijfer voor deze race. Niet zo spectaculair als vorig jaar, maar ook niet zo saai dat je liever naar opdrogende verf kijkt.

De eerste nominatie voor de Stirling Moss-award dit jaar gaat uiteraard naar Fernando Alonso. De start was niet al te denderend, maar met een goede overcut op Russel en twee prima inhaalacties op Hamilton en Sainz heeft hij het optimale uit zijn race gehaald.

Esteban Ocon is de eerste genomineerde voor de Ricardo Rosset-award. Na een degelijke kwalificatie kwam hij in aanraking met Norris na de start, wat hem schade aan zijn voorvleugel opleverde. Daarbij bleek hij niet goed in zijn startbox te staan, waarvoor hij een vijf seconden tijdstraf kreeg. Zijn team verklootte dit, waardoor er nog eens tien seconden bijkwamen, met als klap op de vuurpijl nóg vijf seconden straf voor te hard rijden in de pitstraat…

Eindoordeel7/10
Stirling Moss-awardFernando Alonso 🇪🇸 [14] – Aston Martin Aramco Mercedes
Ricardo Rosset-awardEsteban Ocon 🇫🇷 [31] – Alpine Renault
Gepubliceerd inColumnFormule 1Grand Prix van BahreinRace review

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *