Race | Formula 1 Emirates Grand Prix De France 2021 🇫🇷 |
Circuit | Circuit Paul Ricard, Le Castellet 🇫🇷 (5,842 km) |
Datum | 20-06-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 53 309,690 km |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:29.990 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Sergio Pérez [11] – Red Bull Racing Honda |
Snelste ronde | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:36.404 (ronde 35) |
Driver of the Day | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda |
Psychedelische paddo-trip
Na een spannende kwalificatie was het Max Verstappen die vanaf pole mocht beginnen op het Circuit Paul Ricard, vernoemd naar de drankenboer die het Pastis-drankje wereldberoemd maakte. Later gekocht door toenmalige F1-baas Bernie Ecclestone die er een testbaan van maakte met maar liefst 167 verschillende configuraties, waar er welgeteld 0 interessant van zijn. Daarbij is de volledige baan omzoomd met blauwe en rode strepen die als moderne vervanging voor grindbakken dienen. Goed voor de veiligheid, slecht voor de banden en je ogen als toeschouwer.
De top 3 kwam bij de start ongeveer gelijk weg, maar omdat het geregend had lag het rempunt toch wat vroeger dan Verstappen dacht en al glibberend ging hij door de eerste chicane, met als gevolg een klein uitstapje en zijn plaats kwijt aan Hamilton. Daarachter was het Sainz die nog even probeerde voorbij aan Pérez te komen, maar al snel settelde het veld zich.
In het middenveld waren het beide McLarens die een slechte kwalificatie ongedaan wilden maken. Beiden gingen binnen drie bochten aan Fernando Alonso voorbij, die al snel opmerkte dat iedereen moeite had om grip te vinden op de groene baan, waarbij de extra bandenspanning als gevolg van de crashes in Baku ook niet hielp.
Vooraan bleven Lewis, Verstappen en Bottas redelijk bij elkaar, maar leek Pérez de boel een beetje te moeten laten lopen. Was dat een tekort aan snelheid, of ging de bandenfluisteraar voor een andere tactiek dan de top drie?
Onderk*t
In ronde 17 was het Daniel Ricciardo die de pitstopdans opende. Met een snelle stop liet hij zowel Gasly als Sainz een ronde later achter zich, wat aangaf dat de onderkut (© Jos Verstappen) undercut zeer effectief bleek. Valtteri Bottas kwam dan ook een ronde later binnen, gevolgd door Max weer een ronde later. De stop was met 2,3 seconden voor Red Bull begrippen traag, maar hij kwam nog voor Bottas de baan op. Voor Lewis was het toen Hammer time, maar ondanks een fractie snellere stop kwam hij naast Verstappen terug de baan op, en moest zich toen gewonnen geven voor de eerste plek.
Wat volgde was een race waarin zowel Hamilton als Bottas de druk er vol op zetten bij Verstappen, die zich geen enkel foutje kon veroorloven. Het moordende tempo had wel het gevolg dat zowel Red Bull als Mercedes zich af begonnen te vragen of een éénstopper wel zou gaan werken. Pérez ging ondertussen een paar ronden langer door, wat hem later goed van pas zou komen.
In het middenveld werd ook een flink robbertje gevochten, waarbij zowel Gasly als Norris even langs de baan terecht kwamen. De Aston Martins van Vettel en Stroll waren ondertussen bezig aan een indrukwekkende stint op de harde band, om zo een belabberde kwalificatie goed te kunnen maken. Ferrari bewoog juist de andere kant op, zowel Sainz als Leclerc zakten als een warm mes door de Franse beurre terug, uiteindelijk resulterend in een 11e en 16e positie… Ze zijn in Maranello wel wat gewend de laatste jaren, maar dit was toch opvallend slecht.
Inhaalrace
Het tempo vooraan was zo hoog dat in ronde 32 de pits alweer werd opgezocht door Max Verstappen, daarmee terugvallend naar de derde positie, maar wel met significant versere, en dus snellere banden. Red Bull probeerde hiermee dus eenzelfde tactiek uit als Mercedes in Barcelona al had gedaan, met het verschil dat Lewis daar alleen in Max een echte tegenstander had, en Max nu twéé Mercedessen voorbij moest.
Pérez ging snel aan de kant, want die had zijn eigen plan om uit te voeren, en vervolgens kon de inhaalrace echt worden ingezet. Gemiddeld was er ongeveer een seconde per ronde nodig, maar ook op zo’n manier dat er nog genoeg in de banden zat om een inhaalpoging te wagen. Bottas was in ronde 44 de sjaak, toen hij bij het aanremmen van de Chicane Nord halverwege het Ligne Droit du Mistral op de vuile lijn zat en doorschoot. Max kon toen langszij komen en bij het insturen van Signes was de inhaalactie voltooid. Vijf ronden later deed Pérez exact hetzelfde, maar toen probeerde Bottas nog wat aggressiever te verdedigen. Niet dat het veel hielp, want ook “Checo” ging aan de binnenkant van Signes er langs.
Het gat met Lewis was na de inhaalactie nog zo’n vijf seconden, maar door wat achterblijvers duurde het even voordat dit gat ook echt kleiner werd, met een hoop nagelbijtende Nederlanders als gevolg. Maar in ronde 52 kwam Verstappen eindelijk binnen de DRS-range van Hamilton, en bij de eerste de beste mogelijkheid op het Mistral-rechte stuk kon hij er dan ook makkelijk langs.
De laatste anderhalve ronde kwam de zege van Verstappen niet meer in gevaar, en omdat hij en passant ook nog eens de snelste ronde had gereden kon hij zo zijn eerste Hattrick op zijn palmares bijschrijven.
Oordeel
Na een wat kalme openingsfase brandde de race na de pitstops toch echt los, dus van mij krijgt deze race een 9, iets wat ik vooraf nooit gedacht had. Ook in het middenveld was genoeg te beleven, maar juist door de gewaagde tactiek van Red Bull en de perfecte uitvoering door Max Verstappen was (wederom) een zeer interessante en spannende race.
De nominatie voor de Stirling Moss-award is voor de tweede keer dit seizoen voor Sergio Pérez. Zijn plan was om een éénstopper echt te laten werken, en dat lukte. Door zijn bandenmanagement kon hij langer door in zijn eerste stint én had hij nog genoeg leven in het rubber zitten om ook nog een inhaalactie voor het podium te maken. “Checo” begint nu goed in zijn rol als tweede coureur te komen!
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik Charles Leclerc. Ferrari was niet vooruit te branden, maar als je het hele weekend niet in staat bent om in de buurt van teamgenoot Sainz te komen dan én je kukelt van de achtste naar de 16e positie, dan laat je me niet veel keus.
Komend weekend alweer deel twee van de triple header: de Grand Prix van Stiermarken!
Eindoordeel | 9/10 |
Stirling Moss-award | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing Honda |
Ricardo Rosset-award | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari |
Wees de eerste om te reageren