Bij de Grand Prix van Oostenrijk was er een hoop te doen om de straffen die er werden uitgedeeld. De straffen voor Giovinazzi, Tsunoda, Stroll, Latifi en Mazepin waren allemaal vrij makkelijk te verklaren, dat waren allemaal zwart-wit beslissingen waarbij duidelijk een regel werd overtreden. Ook de straf voor Räikkönen zal niemand betwisten, gezien die gewoon als een blind paard tegen Vettel aanreed. De straffen van Norris en Pérez waren echter voer voor een uitgebreide discussie.
De casus
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk was Ocon in de eerste ronde het beleg in een sandwich van Giovinazzi en Schumacher. Rechter voorwiel krom, auto op een lullige plek: safety car. Tot dusver niet heel veel aan het handje. Bij de herstart was het echter Verstappen die héél lang wachtte met gas geven, waardoor Lando Norris een beetje verrast werd. Pérez zat hem meteen op de hielen, en uiteindelijk plaatste hij in de Schlossgoldkurve een aanval buitenom. Norris verdedigde in eerste instantie de binnenkant, maar volgde daarna gewoon de racelijn, waardoor Pérez ruimte tekort kwam en door het grind moest spartelen. Het gevolg was dat Norris een tijdstraf van 5 seconden kreeg voor “Forcing another driver of the track”.
Pérez ging zelf ook over de schreef in ronde 41, waarbij hij Leclerc een schouderduw gaf zodat ook die in de Schlossgoldkurve in het grind terecht kwam. En in ronde 47 deed hij het nog eens dunnetjes over, maar dit keer zonder contact en twee bochten verder in de Rauchkurve. Het resultaat was twee keer een 5 seconden tijdstraf, met als gevolg dat hij aan het eind van de race nog een positie verloor aan Carlos Sainz.
Klik hier om de samenvatting van de race met alle drie de incidenten te bekijken (FOM wil niet dat je YouTube video’s insluit… flauw…)
De oorzaak/uitleg
Als we de decision documents van de FIA er bij pakken (hier, hier en hier) wordt duidelijk dat het een overtreding betreft van FIA International Sporting Code, Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2. Meer specifiek gaat het om lid b).
b) Overtaking, according to the circumstances, may be carried out on either the right or the left.
FIA International Sporting Code, Appendix L
A driver may not leave the track without justifiable reason.
More than one change of direction to defend a position is not permitted.
Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver who appears guilty of any of the above offences will be reported to the Stewards
Als we deze regel ontleden, kunnen we concluderen dat enkel de dikgedrukte overtreding van toepassing zou kunnen zijn. Er is niet buiten de baan ingehaald, er is niet meer dan één keer van lijn gewisseld, en tijdens het naderen van de bocht is er voldoende ruimte gelaten. Blijft dus over: manoeuvres die andere coureurs kunnen hinderen, zoals het opzettelijk over de baanrand dringen van een andere wagen of enig andere abnormale verandering van richting.
En hier wringt wat mij betreft de schoen. Zowel Norris in ronde 4, als Pérez in ronde 47 zijn niet opzettelijk bezig hun tegenstander van de baan te rijden. Ze hebben zich gecommitteerd aan een bepaalde lijn, laten de auto niet extreem naar buiten lopen en er is ook geen sprake van contact. Kortom, nikst wijst erop dat ze hun tegenstander het op de baan blijven onmogelijk willen maken (zoals bijv. Rosberg in 2016 wél deed bij Hamilton in de Remuskurve).
In het geval van Norris komt er nog eens bij dat het een zogenaamde off camber bocht is. Dat wil zeggen: de binnenkant van de bocht ligt hoger dan de buitenkant van de bocht. Het gevolg hiervan is dat de auto onderstuur ondervindt, oftewel, de auto stuurt moeilijker in. Met al deze factoren rekening houdend kun je niet stellen dat Norris Pérez buiten de baan probeerde te drukken.
De situatie van Pérez in ronde 47 toont eigenlijk aan dat als je de ruimte moet laten aan de buitenkant, je feitelijk de bocht opgeeft. Wat Pérez namelijk probeerde was de bocht krapper te maken, en dus Leclerc ruimte te geven, maar daardoor zat er wel meer rotatie in de auto, met het gevolg dat op het moment dat hij weer op het gas ging er een moment van overstuur ontstond, waardoor de beperkte ruimte die Leclerc had te krap werd. Had hij veiliger, en dus later op zijn gas gegaan, dan was hij al zijn momentum kwijt geweest en was Leclerc er voorbij gegaan.
Tijdens de race was er nog een duel waarbij er een inhaalpoging buitenom gedaan werd, namelijk tussen Russell en Alonso. En Alonso probeerde hetzelfde als Leclerc: buitenom in de Rauchkurve. Olav Mol becommentarieerde dat Russell Alonso in dit geval wél liet leven, maar zoals in de screenshots hierboven te zien is zit Pérez niet veel verder naar buiten dan Russell, maar omdat hij net op dit moment overstuur heeft kan Leclerc net geen kant op. Tussen laten leven en iemand (schijnbaar) opzettelijk buiten de baan duwen zit dus maar een paar centimeter en geen overstuur.
Als we naar de straf voor Pérez voor het incident in ronde 41 kijken lijkt me die redelijk terecht. Hij raakte Leclerc toen al halverwege de bocht, en bij het uitkomen nogmaals . Duidelijk is dus dat Pérez hier teveel risico nam bij het verdedigen, en daardoor vind ik dat er hier sprake is van voorwaardelijke opzet (hij nam zodanig veel risico dat hij wist dat het mis kon gaan), en is er daarmee spraken van het opzettelijk buiten de baan duwen van Leclerc.
Overigens kun je deze straffen prima uitleggen, als je soortgelijke situaties eerder dit seizoen ook bestraft had. Maar toen Gasly in Frankrijk bij Norris naar binnen kwam zeilen was er niks aan de hand (geen grindbak), en toen Verstappen nogal agressief Hamilton verdedigde in Imola (wel grindbak, maar Hamilton ging vol over de kerbs) was er ook niks aan de hand. En een halve ronde voordat Pérez in de Schlossgoldkurve naar buiten was gedwongen nam hij ook al een detour buitenom de Niki Laudakurve (bocht 1, geen grindbak) omdat Norris de binnenkant verdedigde, en ook hier was weer niks aan de hand.
De oplossing
Je kunt de regels dus zodanig uitleggen dat de straffen door de stewards te verdedigen zijn, maar het lijkt me dat het incident met Pérez in ronde 47 duidelijk aantoont dat je niet wilt dat coureurs hun auto maar buitenom gooien, wetende dat de coureur of móet liften, of een straf gaat krijgen. Daarbij was er voor Leclerc weinig aan de hand geweest indien er geen grind had gelegen, sterker nog, dan had hij waarschijnlijk een straf gekregen voor het buiten de baan inhalen.
Je creëert met deze straffen dus een het precedent dat als je buitenom probeert in te halen en er grind ligt je tegenstander twee keuzes heeft: of de bocht opgeven, of een straf incasseren. En dat terwijl Alexander Albon vorig jaar demonstreerde dat je prima buitenom in kunt halen… Totdat Lewis Hamilton tegen je achterwiel aanrijdt.
Mijn voorstel zou zijn om de regels beter af te kaderen én onderscheid te maken tussen aanvallende partij en verdedigende partij:
- De verdedigende partij mag slechts één keer (1) keer van richting veranderen als je de bocht nadert. Terugkeren naar de racelijn mag, indien er een wagenbreedte tot de rand van de baan gehouden wordt.
- Indien de aanvallende partij een significant deel van zijn wagen naast de wagen van de verdediger heeft (voorwiel of meer naast het achterwiel) bij het insturen van de bocht, dan dient er minimaal 1 wagenbreedte ruimte tot de rand van de baan overgelaten te worden.
- Bij het uitkomen van de bocht heeft de partij die aan de buitenkant rijdt pas recht op ruimte indien hij een significant deel van zijn wagen voorbij de wagen van de tegenstander is (voorwiel of meer voorbij het voorwiel van de wagen aan de binnenzijde).
- Bovenstaande regels zijn niet van toepassing indien de wagen aan de binnenkant van de bocht:
- Geen poging doet de apex van de bocht te halen (zie: Rosberg/Hamilton – Oostenrijk 2016)
- Zijn wagen extreem vroeg naar buiten laat lopen (zie: Magnussen/Hülkenberg – Hongarije 2017)
Er zullen nog wel wat mazen in deze “regels” zitten, en uiteraard gaat dit ook problemen en grensgevallen opleveren, maar het feit dat verschillende stewards bij vergelijkbare incidenten verschillende beslissingen nemen maakt het plausibel om duidelijkere regels omtrent dit soort acties op te stellen.
De conclusie
Een makkelijke oplossing is er (zoals zo vaak) niet voor dit probleem, maar zolang coureurs niet opzettelijk mensen buiten de baan duwen moet je ze laten racen. Ook als dat betekent dat er soms mensen door het grind ploegen, omdat de deur aan de buitenkant van de bocht zich langzaam sluit. Je zult als coureur toch wat moeite moeten doen om voorbij je tegenstander te komen, en wetende dat je buitenom een reglementair voordeeltje hebt schept wat mij betreft het verkeerde precedent.
Kortom FIA: jullie waren zo lekker bezig om ze weer wat meer te laten racen, keer daar weer naar toe terug en pak de coureurs pas aan op het moment dat het echt fysiek of gevaarlijk wordt.
Wees de eerste om te reageren