Race | Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2021 🇦🇪 |
Circuit | Yas Marina Circuit, Abu Dhabi 🇦🇪 (5,281 km) |
Datum | 12-12-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 58 306,183 km |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:22.109 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari |
Snelste ronde | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing Honda – 1:26.103 (ronde 39) |
Driver of the Day | Kimi Räikkönen 🇫🇮 [7] – Alfa Romeo Racing Ferrari |
Prutstart
Voorafgaand aan het laatste Formule 1-weekend van dit seizoen was de grote vraag voor wie het circuit nou geschikt zou zijn. Vorig jaar was Max Verstappen oppermachtig, maar toen had Mercedes de motoren teruggeschroefd en was Hamilton nog herstellende van een COVID-infectie. Daarbij is de baan dit jaar aangepast, zodat er minder langzame bochten zijn, en volgens velen dus meer geschikt voor Mercedes. In de kwalificatie lijkt dit echter nog niet zo te zijn. Waar Verstappen in Jeddah zijn poging nog in de muur zag stranden wist hij op het Yas-Marinacircuit wel een volledig rondje voor pole af te ronden. Kanttekening: door een remfoutje in Q2 moest Verstappen de race op de zachte banden aanvangen.
De start van de race was echter voor Hamilton. Een tragere reactie en wielspin (ondanks de rode banden) zorgde ervoor dat Verstappen achter Lewis aan moest sluiten. Verstappen zou zichzelf echter niet zijn als hij niet zou proberen dit direct goed te maken. In bocht vijf kwam hij met een Ricciardo-esque dive bomb binnendoor bij Hamilton, die zijn rivaal een beetje afkneep. Verstappen kon hierdoor niet zo ruim insturen als hij graag had gewild, met het resultaat dat Verstappen veel meer moeite had om binnen de baan te blijven. Daardoor moest Hamilton dan weer eieren voor zijn geld kiezen, en dus de baan afsnijden. Verstappen was het hier niet mee eens, maar de wedstrijdleiding vond dat Hamilton zijn voordeel terug moest geven en die deed dat blijkbaar ook.
Wat volgde was dat Max met hangen en wurgen probeerde in de buurt van de Mercedes van Hamilton te blijven, daarmee eigenlijk teveel van zijn zachte banden vragend. De eerste van de geplande twee stops kwam dan ook al in ronde 13. Mercedes, conservatief als ze zijn, volgde een ronde later met Hamilton en dus werd een eventueel undercut de nek omgedraaid. Pérez krijgt ondertussen te horen dat ze over gaan op “Plan B”.
¡La leyenda de Pérez!
Achter de leiders is het Bottas die aan loopt te klooien. Hij zakt bij de start terug tot achter Tsunoda en Leclerc en blijft daar vervolgens braaf zitten. Later in de race komt hij er door middel van strategie nog wel voor, maar het is duidelijk dat de Fin met zijn hoofd al bij de kaasfondue uit Hinwill zit. Sainz rijdt als best van de rest op de vierde plaats rond voordat “Plan B” in werking gaat.
Het plan is in dit geval het zoveel mogelijk ophouden van Hamilton door Checo. Lewis heeft inmiddels weer een redelijk gaatje met Verstappen getrokken als hij aan de staart van Pérez komt. Die rijdt op oude zachte banden, en lijkt een sitting duck te worden op de lange rechte stukken, maar door geniaal defensief rijden van de Mexicaan weet Verstappen uiteindelijk ruim vijf seconden goed te maken ten opzichte van Hamilton, wat hem tactisch de overhand geeft. “A legend!”, aldus Verstappen.
Even later vindt het afscheid van Kimi Räikkönen plaats. Zijn remmen begeven het en na een zacht kusje met de banden is het veiliger om de auto te parkeren. Ook Russell z’n afscheid bij Williams gaat als een nachtkaars uit door motorproblemen. De volgende uitvaller is Antonio Giovinazzi, die zijn Alfa met technisch malheur langs de baan moet parkeren. En omdat er marshalls voor de vangrail moeten komen komt de virtual safety car “de baan op”. Red Bull twijfelt geen moment en haalt Verstappen binnen voor verse harde banden, in de hoop hiermee het verschil te kunnen maken. Lewis blijft echter buiten, en heeft dus banden die significant ouder zijn.
Miraculeus slot
Het bandenvoordeel van Max is echter niet zodanig groot dat hij echt het gat met Hamilton kan dichten. Achterblijvers beginnen ook een rol te spelen, waardoor het er op begint te lijken dat Verstappen achter het net gaat vissen. Totdat Latifi na een robbertje vechten met Mick Schumacher zijn achterkant verliest en in de vangrail stuitert: safety car! Verstappen en Pérez duiken direct naar binnen, terwijl Hamilton buiten blijft. Een pitstop zou hem (waarschijnlijk) tot achter Verstappen terugwerpen, en dat risico wilden ze vermijden. Omdat de crash laat in de race gebeurt is het de vraag of deze weer van start zal gaan, maar Hamilton en zijn engineer voelen de bui al hangen.
Wat volgt is illustratief voor hoe de FIA (en dan in het bijzonder wedstrijdleider Michael Masi) de wedstrijden geleid hebben. Er wordt besloten om niet achter de safety car te finishen, en om NIET de achterblijvers tussen de andere coureurs weg te halen. Christian Horner van Red Bull vindt dat niet eerlijk en geeft dit dan ook aan bij Masi, die vervolgens besluit om alleen de coureurs tussen de eerste en tweede plek weg te halen. Hierdoor rijdt Verstappen weer direct achter Hamilton ondanks net gestopt te zijn. Oh, en hij besluit om maar meteen het veld weer vrij te geven. Dat dit alles tegen de voorschriften van de safety-carprocedure ingaat valt op dat moment niemand op, maar het is achteraf wel de reden voor Mercedes om protest aan te tekenen tegen de uitslag.
De wereldtitel komt dus uiteindelijk neer op een laatste rondje tussen Hamilton op oude, versleten harde banden en Verstappen op (relatief) nieuwe zachte banden. Het duurt dan ook slechts tot bocht vijf totdat Verstappen zijn auto naast die van Hamilton zet en hem passeert. De Nederlander zig-zagt daarna op het eerste rechte stuk, maar kan niet voorkomen dat Hamilton op het tweede rechte stuk toch zijn auto naast die van Verstappen positioneert. De laatstgenoemde kan echter later remmen op zijn betere banden, en de laatste sector wordt foutloos afgerond door Max Verstappen: WERELDKAMPIOEN!
Achter beide hoofdrolspelers is het Sainz die de derde plek erft van Pérez die zijn auto heeft moeten stilzetten in de pits. Bottas zou op strategie vierde worden maar liet zich in de laatste ronde door zowel Tsunoda én Gasly piepelen, waardoor hij naar een zesde plaats afzakte. Gelukkig was dit nog wel voldoende voor de constructeurstitel, een onvoorstelbare ACHTSTE op rij. Als iemand er nog over twijfelde welk team het beste was in het turbo-hybridetijdperk, dan is die twijfel nu wel weggenomen.
Oordeel
Afgezien van de laatste ronde was de race eigenlijk een saai verhaal, zonder veel actie en tactische hoogstandjes. Dankzij de laatste ronde komt er een half punt bij, maar verder dan een 6,5 kom ik niet. De veranderingen aan de baan hebben het racen (tot nog toe) niet verbeterd.
Na zo’n race gereden te hebben zonder de overwinning te behalen kan de laatste nominatie voor de Stirling Moss-award enkel naar Lewis Hamilton gaan. Zelf geen stap verkeerd gezet, afgezien misschien van het afsnijden in de eerste ronde, maar verder overgeleverd aan het lot en de grillen van de wedstrijdleiding.
Voor de Ricardo Rosset-award ga ik naar de andere kant van de garage: Valtteri Bottas pikt de laatste nominatie op. Slechte start, enkel progressie dankzij de strategie en in de laatste ronde voorbij gestreefd door beide AlphaTauri’s. Het seizoen duurde duidelijk een race te lang voor Prince Porridge.
Beide titels zijn dus beslist, met voor het eerst sinds 2008 dat de kampioenschappen tussen twee teams verdeeld worden. Tijd voor alle partijen om even af te koelen, want over drie maanden staan de eerste wintertests alweer gepland, met flink veranderde auto’s!
Eindoordeel | 6,5/10 |
Stirling Moss-award | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Valtteri Bottas 🇫🇮 [77] – Mercedes |
Heel duidelijk verslag. Leuk taalgebruik!