Race | Firestone Grand Prix of St. Petersburg 🇺🇸 |
Circuit | Streets of St. Petersburg, St. Petersburg FL 🇺🇸 (1,83 mi) |
Datum | 27-02-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 100 180 mi |
Pole position | Scott McLaughlin 🇳🇿 [3] – Team Penske 108,940 mph/0:59.4821 |
Podium | 1. Scott McLaughlin 🇳🇿 [3] – Team Penske 2. Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing 3. Will Power 🇦🇺 [22] – Team Penske |
Snelste ronde | Conor Daly 🇺🇸 [20] – Ed Carpenter Racing 106,253 mph/1:00.9868 (ronde 53) |
Rinus’ Rampzalige Rubberregressie
De pauze in de IndyCar duurde maar liefst 5 maanden en 1 dag, maar met een meer dan gezond deelnemersveld mochten de de heren (en dame!) de straten van St. Petersburg weer onveilig maken. Pole position was ietwat verrassend voor de regerend Rookie of the Year Scott McLaughlin, die Penske-teamgenoot Will Power van zijn 58e pole afhield (64e als je de ChampCars meetelt). Rinus VeeKay had met een vierde startplek ook een prima kwalificatie achter de rug, terwijl Romain Grosjean zijn debuut voor Andretti opluisterde met een vijfde startplek.
Zodra de groene vlag valt is het Power die teveel op zijn gas gaat waardoor Colton Herta en VeeKay hem voorbij schieten. McLaughlin blijft gewoon vooraan rijden en kan vanaf dat moment een poging gaan doen de wedstrijd te controleren. Het fuel window was tussen de 30 en 35 ronden, dus om 100 ronden met twee stops te kunnen uitvoeren was er wel wat brandstofsparen nodig, en wellicht een Caution of twee. En uiteraard moet je de rode (zachte) band ook 30 rondjes lang in leven houden, iets wat Rinus niet voor elkaar kreeg. Hij verloor meerdere posities voordat hij in ronde 20 al binnenkwam voor vers rubber.
De eerste (en uiteindelijk enige) neutralisatie kwam in ronde 25 toen rookie David Malukas zijn wagen in de muur van bocht 3 parkeerde. Een geluk bij een ongeluk, want het betekende dat VeeKay zijn nieuwe banden wat minder hard hoefde te pushen én dat hij wat extra brandstof kon sparen, want zijn vroege stop betekende dat een tweestopper héél moeilijk zou gaan worden. De rest van de coureurs op een tweestopsstrategie stoppen ook tijdens de caution, op Alexander Rossi na. VeeKay rijdt daarmee aan de virtuele leiding, maar weet dat hij nog steeds flink moet sparen.
De shoey komt naar IndyCar
Met nog 38 ronden te gaan komt VeeKay van de leiding binnen en weet dat hij dan nog een flinke hoeveelheid moet sparen om zonder derde stop aan de finish te komen. McLaughlin doet het een paar ronden later, maar ook hij zal nog een beetje moeten sparen om de finish te halen. De overcut werkt echter wel en de Kiwi neemt de virtuele leiding over van VeeKay.
Ook regerend kampioen komt voor VeeKay terecht, en omdat er geen caution komt na een spin van Kellett, moet de Hoofddorper het sparen dus op de baan doen. Hierdoor valt hij uiteindelijk terug naar een zesde plaats, wat gezien de bandenperikelen in het begin geen onverdienstelijk resultaat is.
Vooraan maakt McLaughlin geen fout en ondanks de druk van Palou weet hij zijn eerste IndyCar-overwinning binnen te slepen, welke gevierd wordt met een heuse shoey. Palou en Power maken het podium compleet.
Oordeel
Deze race kon mij niet heel erg bekoren. Er was niet heel veel actie, en het brandstofsparen droeg daar niet aan bij. Ik vind hem dan ook niet meer dan een 6,5 waard.
Voor de Dan Gurney-award nomineer ik Álex Palou, hij reed heel geniepig naar een tweede plek toe, en had met een beetje geluk nog kunnenn winnen.
De nominatie voor de Dennis Vitolo-award gaat naar Jimmie Johnson. Hij kent het circuit en de wagens, maar was weer niet vooruit te branden, en hield uiteindelijk alleen debutante Tatiana Calderón achter zich.
Eindoordeel | 6,5/10 |
Dan Gurney-award | Álex Palou 🇪🇸 [10] – Chip Ganassi Racing |
Dennis Vitolo-award | Jimmie Johnson 🇺🇸 [48] – Chip Ganassi Racing |
Wees de eerste om te reageren