Race | Gallagher Grand Prix 🇺🇸 |
Circuit | Indianapolis Motor Speedway (Road Course), Speedway IN 🇺🇸 (1,439 mi) |
Datum | 30-07-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 85 207,32 mi |
Pole position | Felix Rosenqvist 🇸🇪 [7] – Arrow McLaren SP 125,030 mph/1:10.2265 |
Podium | 1. Alexander Rossi 🇺🇸 [27] – Andretti Autosport 2. Christian Lundgaard 🇩🇰 [30] – Rahal Letterman Lanigan Racing 3. Will Power 🇦🇺 [12] – Team Penske |
Snelste ronde | Simon Pagenaud 🇫🇷 [60] – Meyer Shank Racing 122,882 mph/1:11.4537 (ronde 12) |
Andretti aan kop
De tweede race op de Indianapolis Road Course, als onderdeel van een gedeeld weekend met de NASCAR Cup Series, begon met Felix Rosenqvist van pole, met naast hem Alexander Rossi. De start was wat chaotisch omdat Pato O’Ward in de rondte getikt werd, waardoor zowel Will Power als Rinus VeeKay achter de spinnende auto vastzaten en beide flink wat plekken verloren. O’Ward kon zijn weg uiteindelijk vervolgen, maar echt vruchtbaar zou zijn dag niet meer worden. VeeKay krijgt een aantal van die plekken weer terug als Castroneves met véél teveel ambitie tussen Power en Malukas probeert door te glippen en alle drie plekken verliezen.
De eerste Caution van de dag komt als Dalton Kellett spint en zijn motor af laat slaan, maar het is voor de meesten nog echt te vroeg om de eerste stop te gaan maken. Will Power doet het echter wel, net zoals Sato en O’Ward. De eerste stop komt voor een hoop andere rijders wel vroeg, omdat de rode, zachte band superieur is, en men de zwarte band dus zo snel mogelijk wil dumpen. Onder anderen Dixon en VeeKay komen vroeg binnen, en dankzij een krachtige undercut weten zij daardoor veel plekken goed te maken.
Vooraan heeft Herta de leiding overgenomen van Rosenqvist die een belabberde race pace blijkt te hebben en uiteindelijk pas als negende over de streep komt. De leiding wisselt een paar keer als gevolg van de pitstops, maar als Power zijn tweede heeft gemaakt is het het Andretti-duo van Herta en Rossi dat aan de leiding gaat. In het middenveld is het Palou die snel terugvalt, en ondanks een stop twee ronde eerder dan zijn directe concurrenten weet hij niet te profiteren van de undercut.
Caution-kritiek
Rinus VeeKay ziet vervolgens Pagenaud voor zijn neus stilvallen wegens te weinig brandstof en besluit direct naar binnen te gaan, in afwachting van een caution. Dit lijkt een fantastische call, de top vijf was al langs de ingang van de pitstraat, maar de wedstrijdleiding besluit iedereen de kans te geven om te stoppen voordat de gele vlag gezwaaid wordt. Niet iedereen is het daar mee eens, gezien een veiligheidsmaatregel gemanipuleerd wordt ten faveure van de show. Persoonlijk vind ik het onzin dat ze wachten: als iets een caution waard is dan moet je dat gewoon zo snel mogelijk doen, en niet wachten omdat deel van de coureurs de pineut kan zijn.
De ronde na de herstart was het Sato die flink wat posities verloor toen hij werd ingehaald door Rahal en daarbij een tikkie te ruim de bocht uitkwam. Een paar ronden later is het Herta die opeens stilvalt, zijn versnellingsbak houdt er mee op en teamgenoot Rossie overerft de leiding, met vlak achter hem rookie Lundgaard en Will Power, die zich dankzij de prima undercuts naar voren heeft gevochten. Terwijl Helio Castroneves nog een straf krijgt voor het van de weg rijden van Kyle Kirkwood is het Devlin DeFrancesco die Conor Daly van de weg duwt, iets waar de teamgenoot van VeeKay niet zo blij mee is. Een straf blijft echter uit en niet veel later passeert Daly de Canadees dan ook.
Vanaf ronde 60 komt iedereen binnen voor zijn laatste stop, maar er verandert vrijwel niks meer, waardoor Rossi voor het eerst sinds 2019 een overwinning mag bijschrijven. Rookie Lundgaard haalt zijn eerste IndyCar-podium met een erg indrukwekkende rit, en Power wordt na een masterclass damage control derde. VeeKay wordt na een keurige race zesde, wat hem weer op het randje van de top 10 in het kampioenschap brengt.
Oordeel
De race was in de eerste helft best vermakelijk, maar nadat Herta uitviel gebeurde er eigenlijk weinig. Meer dan een 6,5 kan ik er dan ook niet voor geven.
Voor de Dan Gurney-award kan ik alleen maar Christian Lundgaard nomineren. IJzersterk gereden als rookie, geen fout gemaakt en dus gewoon een dik verdiende tweede plaats!
De nominatie voor de Dennis Vitolo-award gaat naar Helio Castroneves. Geen snelheid, twee keer mensen van de baan gereden en in het algemeen gewoon een erg slordige race. Uithuilen en opnieuw beginnen.
Komende race is op Nashville, wat vorig jaar een crash-festijn was. Hopelijk gaat het dit jaar wat beter.
Eindoordeel | 6,5/10 |
Dan Gurney-award | Christian Lundgaard 🇩🇰 [30] – Rahal Letterman Lanigan Racing |
Dennis Vitolo-award | Helio Castroneves 🇧🇷 [06] – Meyer Shank Racing |
Wees de eerste om te reageren