Race | Formula 1 Aramco United States Grand Prix 2022 🇺🇸 |
Circuit | Circuit of the Americas, Austin 🇺🇸 (5,513 km) |
Datum | 23-10-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 56 308,405 km |
Pole position | Carlos Sainz 🇪🇸 [55] – Ferrari – 1:34.356 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes 3. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari |
Snelste ronde | George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes – 1:38.788 (ronde 56) |
Driver of the Day | Sebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes |
Spaans drama van 500 meter
De kwalificatie voor de US Grand Prix was een prooi voor Carlos Sainz, nadat Red Bull de ietwat vreemde keuze had gemaakt om Verstappen vroeg naar buiten te sturen voor zijn tweede snelle ronde, waardoor hij achter het verkeer zat en gedwongen werd tot nog een opwarmronde. Dit kostte hem uiteindelijk de derde sector, waardoor Sainz zijn meer dan prima ronde bleef staan, met een luizige negen honderdsten voorsprong op nummer drie Verstappen. De kwalificaties blijven dit jaar retespannend.
Bij de start was het Verstappen die vanaf de tweede plek (Leclerc moest naar achteren vanwege een straf) de leiding overnam van Sainz, die pardoes door George Russell in de rondte werd getikt. Een waterlek en dus einde race voor de Smooth Operator, en een vijf seconden tijdstraf voor Russell. In de chaos profiteren Stroll en Vettel, die respectievelijk als derde en vijfde doorkomen. Sergio Pérez kent ook een goede start, maar beschadigt wel zijn voorvleugel als hij Bottas aan de kant zet.
Met Sainz uit de weg geruimd door Russell lijkt er voor Verstappen geen vuiltje aan de lucht. Hij loopt langzaam uit op Hamilton, kan zijn banden een beetje sparen en countert dan ook meteen als Lewis binnenkomt voor zijn eerste stop. Verder gebeurt er in het eerste bedrijf niet zo heel veel: Latifi spint, en Pérez (zonder wing endplate) en Leclerc vechten zich langzamerhand naar voren.
De spatial awareness van een slablaadje…
Als bijna iedereen zijn eerste stop gemaakt heeft besluit Bottas er de brui aan te geven. In de snelle linker bocht 19 verliest hij de controle over zijn Alfa-Romeo en parkeert hem in de grindbak. De safety car komt de baan op, en o.a. Leclerc en Vettel profiteren hiervan door lekker goedkoop te stoppen. Bij de herstart gaat vooraan het veld alles goed, maar verder naar achteren zijn het beide Aston Martins die met elkaar in de clinch liggen, gevolgd door Alonso die Gasly verschalkt.
Teamgenoot Ocon verremt zich bij het opkomen van het lange rechte stuk, maar iets verder naar voren zien we opeens Alonso door de lucht gaan. De tweevoudig kampioen rijdt tegen de achterkant van Stroll aan, die niet doorheeft dat Alonso al praktisch naast hem rijdt als hij probeert te blokken. De Aston Martin is afgeschreven, maar wonder boven wonder overleeft de Alpine de korte vlucht én de smak tegen de vangrails. En dus kan Alonso na wat reparaties in de pits weer door.
De safety car komt wederom de baan op omdat het rechte stuk vol ligt met rotzooi. Na de herstart blijkt dat de Mercedes in handen van Lewis Hamilton een prima race pace heeft, want Verstappen komt niet echt los van de Brit. Leclerc en Pérez vechten een robbertje waar de Monegask uiteindelijk als winnaar boven komt drijven, nadat hij de plek bij de eerste poging terug moest geven. Een mooie dive bomb waar beide heren elkaar precies genoeg ruimte lieten.
Valse hoop voor Lewis
Hamilton opent de tweede serie pitstops voor de koplopers en weer volgt Verstappen een ronde later. De wheel gun linksvoor weigert echter dienst en na een stop van ruim 11 seconden komt Verstappen achter Leclerc en ruim achter Hamilton de baan weer op. Wel rijdt hij op de medium banden, waardoor de snelheid er zou moeten zijn om het gat te dichten, maar of de levensduur dat ook toelaat zou moeten blijken. Een paar ronden later stopt Pérez, en ook bij hem gaat het niet vlekkeloos. Direct bij het uitrijden van de pitsstraat staat hij dan ook onder druk van Russell, maar met een hoop toewijding weet hij Lewis’ adjudant achter zich te houden door de Esses.
Dit alles terwijl Verstappen probeert af te rekenen met Leclerc in bocht 1, maar Charles slaat direct binnendoor terug. Een paar bochten verder kan Verstappen wel oplijnen voor een inhaalactie met behulp van DRS, waardoor de weg naar Hamilton open ligt. Vettel rijdt ondertussen aan de leiding, met weliswaar nog een stop tegoed, maar het is zo een leuk afscheid van de Verenigde Staten voor hem.
Verder naar achteren zijn het Alonso en Norris die beiden als een straatvechter naar voren komen, waardoor er overal op de baan actie is. Niet veel later komt Vettel er bij als smaakmaker, gezien ook zijn pitstop veel te langzaam verloopt, en hij zich dus terug de punten in moet knokken. En waar Norris buitenom bocht 1 gaat om Albon te verschalken doet Vettel het dunnetjes over door in bocht 18 buitenom te gaan aan de Thai.
Vooraan hengelt Verstappen langzaam maar zeker Hamilton binnen, en zodra hij eenmaal binnen het DRS-bereik zit pakt hij ook de eerste mogelijkheid om Hamilton te passeren. Hij komt weliswaar van ver, maar na een gevecht van een paar bochten moet Hamilton zich gewonnen geven. Beide coureurs krijgen nog een zwart/witte vlag voor track limits, maar aan de uitslag vooraan gaat dat niks meer veranderen.
Verstappen wint dus voor Hamilton en Leclerc, en stelt daarmee de constructeurstitel voor Red Bull veilig: een mooi eerbetoon aan de overleden Red Bull-baas Dietrich Mateschitz. En terwijl de rook van het vuurwerk al over het circuit dwarrelt imiteert Vettel zichzelf door nog maar eens buitenom bocht 18 in te halen. Dit keer is Magnussen het slachtoffer en balanceert de Aston Martin op het randje van de grip, maar weet hij wel de achtste positie te pakken, achter mede-smaakmakers Norris en Alonso.
Oordeel
Een flinke crash, drama voor de polesitter, een heuse strijd om de zege en volop actie op de baan. Het is dat de eerste helft wat gezapig was anders was er een half punt bijgekomen, maar deze race vond ik zeker een 9 waard!
Voor de nominatie voor de Stirling Moss-award kon je uit veel coureurs kiezen, en voor allemaal valt wat te zeggen. Norris had een geweldige inhaalrace, net zoals Leclerc en in mindere mate Pérez. Alonso weet een crash te overleven en uiteindelijk nog in de punten te finishen. Dat dit later weer ongedaan gemaakt wordt door een straf doet aan zijn prestatie niks af. Maar de beste prestatie is wat mij betreft voor de driver of the day: Sebastian Vettel. Een geweldige start, goede tactiek en na de blunder van zijn team zich in 15 ronden teruggeknokt tot in de punten, met maar liefst twee (!) inhaalacties buitenom bocht 18, waar zeker de laatste kans maakt op de actie van het jaar.
Voor de Ricardo Rosset-award nomineer ik zijn teamgenoot Lance Stroll. Landgenoot Latifi maakte er een potje van, en ook Ricciardo was weer niet vooruit te branden, maar je auto zo rücksichtlos voor een collega gooien dat jullie beiden crashen is toch wel de stommiteit van het jaar. De drie plaatsen gridstraf is wat mij betreft dan ook veel te laag, maar dat is een hele andere discussie.
Op naar de Grand Prix van Mexico-Stad, waar ik Mercedes getipt heb voor een overwinning. Of blijft Red Bull domineren en zit er wellicht een thuiszege in voor Pérez?
Eindoordeel | 9/10 |
Stirling Moss-award | Sebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Lance Stroll 🇨🇦 [5] – Aston Martin Mercedes |
Wees de eerste om te reageren