Race | Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2022 🇦🇪 |
Circuit | Yas Marina Circuit, Abu Dhabi 🇦🇪 (5,281 km) |
Datum | 20-11-2021 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 58 306,183 km |
Pole position | Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT– 1:23.824 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari 3. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT |
Snelste ronde | Lando Norris 🇬🇧 [4] – McLaren Mercedes – 1:28.391 (ronde 44) |
Driver of the Day | Sebastian Vettel 🇩🇪 [5] – Aston Martin Mercedes |
De strijd om P2
Waar vorig jaar beide titelkandidaten op een gelijk puntenaantal in Abu Dhabi arriveerden waren het dit jaar de coureurs die om plek twee in het kampioenschap streden. Dus wie van beiden hoger finishte was tweede in het kampioenschap. Een schamele troost, maar gezien de extreem sterke vorm van Max Verstappen dit seizoen ook het enige wat nog overbleef.
De kwalificatie was prooi voor Verstappen op de voet gevolgd door Pérez, waardoor Red Bull de eerste front row lock-out sinds een hele lange tijd behaalde. Bij de start kwam Verstappen als eerste door bocht 1, met Pérez op z’n hielen. In bocht 6 is het Sainz die met een gedurfde uitremactie Hamilton wil passeren. Die kiest eieren voor z’n geld en stuurt (zoals wel vaker) de baan af. Gezien er letterlijk 0 gravel ligt op het Yas Marina-circuit komt Hamilton ruim voor de van Sainz de baan weer op. De wedstrijdleiding vindt echter dat Hamilton niet van de baan gedwongen werd en hij moet de plek dan ook teruggeven. Een ronde later weet hij echter Sainz alweer in te halen.
Sainz paakt Hamilton een paar ronden later weer terug, terwijl achter hun Ocon en Vettel met elkaar aan het stoeien zijn. Vooraan rijden Verstappen en Pérez langzaam weg bij de Ferrari van Leclerc, totdat Pérez zijn banden het op beginnen te geven en de Mexicaan langzaam in de klauwen van de Monegask valt.
¡El fracaso de Pérez!
Pérez gaat dan ook relatief vroeg naar binnen, waardoor een tweestopper de enig overgebleven optie is voor hem. Bijkomend nadeel: hij moet zich door verkeer heen worstelen. De eerste die hij tegenkomt is Sebastian Vettel, die zich uiteraard niet zomaar gewonnen geeft. Pérez lijkt er simpel voorbij te gaan met DRS, maar verremt zich waardoor Vettel weer langszij kan komen. Een ronde later lukt het hem wel, maar het heeft Pérez wel de nodige seconden gekost in de strijd met Leclerc.
Als iedereen (behalve Vettel) is binnengekomen voor de eerste pitstop is het Verstappen die leidt, vlak voor Pérez. Russell heeft een straf gekregen voor een unsafe release, maar verder kabbelt de race een beetje voort. Tsunoda, Alonso en Bottas hebben nog een leuk duel, maar verder is het afwachten wat er met de strategieën gebeurt. Verstappen en Leclerc lijken op een éénstopper te zitten, dus voor Pérez is het taak zo snel mogelijk de tijd die hij bij zijn tweede stop gaat verliezen goed te maken. Hij klaagt wat over de boordradio dat Verstappen hem ophoudt, en wordt prompt op vijf seconden gereden…
Even lijkt het nog spannend te worden als Schumacher en Latifi spinnen, maar beiden kunnen hun weg vervolgen waardoor Bernd Mayländer een keer een rustig dagje heeft. Pérez heeft net zijn tweede stop gemaakt, dus een safety car had hem goed uitgekomen, maar hij zal het op eigen kracht moeten doen. En dat probeert Pérez uit alle macht, maar ook het inhalen van Hamilton gaat niet heel soepel, wat hem weer de nodige seconden kost. Tel daarbij op dat ook de achterblijvers niet meewerken, waardoor Checo weet dat het een heel moeilijk verhaal gaat worden om Leclerc nog in te halen.
Met nog een paar ronden te gaan geeft de versnellingsbak van Hamilton de geest, wat het laatste wapenfeit van dit seizoen blijkt te zijn. Pérez is niet bij machte om Leclerc in te halen en wordt dus derde in het kampioenschap, achter de Ferrari-coureur. Vooraan is het uiteraard Verstappen die wint, voor de 15e keer dit seizoen. Dit record zal nog wel even blijven staan, en hopelijk krijgt Verstappen volgend jaar iets meer tegenstand.
Oordeel
De race was beter dan die van vorig jaar, maar toch kom ik niet hoger dan een 7. Een éénstopper met bandensparen is altijd al recept voor een saaie race, maar gelukkig hebben de gevechten op het middenveld en de inhaalrace van Pérez de boel nog een beetje interessant gemaakt.
De laatste nominatie voor de Stirling Moss-award gaat naar Charles Leclerc. Fantastisch gereden, de tactiek van Ferrari werkte voor de afwisseling en na Verstappen absoluut de beste op de baan.
Voor de Ricardo Rosset-award ga ik naar bijna-landgenoot Pierre Gasly. Sinds de aankondiging van zijn vertrek naar Alpine is het allemaal een beetje lafjes bij de Fransman, en ook deze race was er totaal geen inspiratie waar te nemen bij hem. Hopelijk geeft Alpine hem nieuwe energie!
Nu ook plek twee in het kampioenschap is beslist kunnen we uitkijken naar weer een winter vol roddels, achterklap en nieuwe auto’s bij de test in het voorjaar!
Eindoordeel | 7/10 |
Stirling Moss-award | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari |
Ricardo Rosset-award | Pierre Gasly 🇫🇷 [10] – AlphaTauri RBPT |
Goed verslag. Ik ben maar een leek en snap niet dat Perez een tweestopper moest doen en Verstappen maar 1. Hij zal wel niet snel genoeg zijn geweest op dat moment. En Perez had de 2 achterblijvers veel eerder in kunnen halen als hij gedurfd had. Denk ik.
Pérez kreeg het niet voor elkaar om én snel te rijden én de banden in leven te houden, dus daarom kwam hij op een tweestopper uit. En w.b.t. die achterblijvers, dat was vooral ook dodelijk omdat hij bij Vettel en Hamilton al zoveel tijd had verloren. Als hij bij één van de twee zich niet had verremt waren de achterblijvers ook geen issue geweest.