Race | Formula 1 Azerbaijan Grand Prix 2022 🇦🇿 |
Circuit | Baku City Circuit, Baku 🇦🇿 (6,003 km) |
Datum | 12-06-2022 |
Aantal ronden/ Raceafstand | 51 306,049 km |
Pole position | Charles Leclerc 🇲🇨 [16] – Ferrari – 1:41.349 |
Podium | 1. Max Verstappen 🇳🇱 [33] – Red Bull Racing RBPT 2. Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT 3. George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Snelste ronde | Sergio Pérez 🇲🇽 [11] – Red Bull Racing RBPT – 1:46.046 (ronde 36) |
Driver of the Day | Lewis Hamilton 🇬🇧 [44] – Mercedes |
Rappe start voor Red Bull
Ook in Baku was het Leclerc die vanaf pole position mocht vertrekken, met naast hem Pérez die voor de tweede keer op rij Verstappen de baas was in de kwalificatie. Verder naar achteren viel op dat Zhou Bottas de baas was en dat Tsunoda een keurige achtste startplek had weten te veroveren.
Bij de start was het Pérez die meteen Leclerc wist te verschalken, terwijl de rest van het veld zonder schade de eerste sector door weet te komen, iets wat geen vanzelfsprekendheid is in Baku. Hij rijdt ook meteen weg bij Leclerc, en na een paar ronden zit Verstappen ook vol onder de achtervleugel van Leclerc, maar dankzij goed timen en de betere tractie van de Ferrari komt hij telkens net wat tekort om een aanval te kunnen plaatsen. Sainz verliest al snel de aansluiting met de top drie, en iets verderop in het veld is het Ricciardo die vraagt of hij teamgenoot Norris voorbij mag, omdat de laatstgenoemde niet rap genoeg doorrijdt.
Sainz z’n race komt echter snel tot een einde als in de negende ronde zijn brake-by-wire er mee ophoudt. In de daaropvolgende virtual safety car besluit Ferrari meteen Leclerc binnen te halen. De stop gaat niet heel lekker, maar onder de VSC betekent het toch een goede tijdswinst voor de Monegask. En omdat ook de mensen achter hem stoppen verliest hij enkel de positie aan Verstappen.
Ferrari’s gifbeker
Terwijl Verstappen Pérez probeert binnen te hengelen is het Vettel die Ocon het vuur aan de schenen legt. Hij komt echter net wat asfalt tekort in bocht 3, maar weet met een mooie pirouette zijn wagen weer in het juiste spoor te krijgen. Helaas kost het hem wel wat plaatsen. Leclerc begint langzaamaan ook het gat met beide Red Bulls te dichten, en als Verstappen dan ook duidelijk dichterbij komt aan Pérez is het logisch dat beide heren elkaar niet te hard mogen bevechten. Verstappen passeert Pérez zonder veel tegenstand en een flashback naar 2018 wordt voorkomen.
Na een paar ronden blijkt Pérez niet echt het tempo meer te hebben, dus wordt hij naar binnen gehaald. De stop duurt veel te lang, en Checo komt dan ook met een flinke achterstand de baan weer op. Hamilton weet ondertussen ondanks een bruinvissende auto de Alpine van Ocon te verschalken, in tegenstelling tot Monaco dit keer zonder contact tussen beide heren. Dezelfde ronde stopt Verstappen, en ook zijn pitstop verloopt niet vlekkeloos, waardoor hij een kleine 13 seconden achter Leclerc de baan weer opkomt, met de wetenschap dat die (waarschijnlijk) nog een tweede stop moet maken.
Maar Red Bull hoeft het niet van de tactiek te hebben, want terwijl Verstappen bezig is de snelste ronde neer te zetten komt er een flinke pluim blauwe rook uit de achterkant van Leclerc’s bolide, met (wederom) een uitvalbeurt als gevolg.
Uitrijden geblazen
De volgende uitvaller is Zhou, die een prima raceten einde ziet komen door technisch malheur. De race kabbelt vervolgens wat verder als Verstappen langzaam wegloopt bij Pérez, die op zijn beurt Russell op afstand rijdt. In het middenveld zijn er gelukkig nog wel wat dingen te beleven zodat de race niet volledig doodbloedt.
Als de Haas van Magnussen ook de geest geeft krijgen de koplopers een kans op een tweede goedkope pitstop door wederom een virtual safety car. Red Bull en Mercedes grijpen die mogelijkheid aan, maar AlphaTauri rijdt door, wellicht gokkend op een safety car later in de race. Zover komt het voor Tsunoda echter niet, hij moet naar binnen omdat zijn achtervleugel in tweeën is gebroken. Met een stukje hoogwaardig Italiaans vernuft (duct-tape) kan de kleine Japanner zijn weg weer vervolgen.
De tactiek van AlphaTauri werkt uiteindelijk niet helemaal, want Gasly kan zijn plek ten opzichte van Hamilton niet verdedigen, maar uiteindelijk is een vijfde plaats een prima resultaat. Verstappen wint,
Oordeel
Na het uitvallen van Leclerc was de race vooraan niet spannend meer, maar met de gevechten in het middenveld was het toch een prima 7,5.
George Russel is mijn nominatie voor de Stirling Moss-award. Hij rijdt gewoon prima, pakt de punten die gepakt moeten worden en staat weer op het podium, waar de Mercedes eigenlijk niet thuishoort.
De Ricardo Rosset-award-nominatie gaat naar Nicholas Latifi. Gedoe bij de startprocedure, negeert blauwe vlaggen en was gewoon op alle fronten te langzaam.
Eindoordeel | 7,5/10 |
Stirling Moss-award | George Russell 🇬🇧 [63] – Mercedes |
Ricardo Rosset-award | Nicholas Latifi 🇨🇦 [6] – Williams Mercedes |
Wees de eerste om te reageren